Nestlé investerer i amerikansk kaffebar og bliver konkurrent til Starbucks

Verdens største føde- og drikkevareselskab, Nestlé, investerer i den amerikanske kaffebar og risteri Blue Bottle, der vurderes til at være mere end 700 mio. dollar (ca. 43,7 mio. kr.) værd.

Verdens største føde- og drikkevareselskab, Nestlé, investerer i den amerikanske kaffebar og risteri Blue Bottle, der vurderes til at være mere end 700 mio. dollar (ca. 43,7 mio. kr.) værd. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCY NICHOLSON

Det skriver Financial Times.

Nestlé udvider ved investeringen i den hurtigvoksende virksomhed Blue Bottle sin markedsandel på det amerikanske kaffemarked og udfordrer eksisterende kaffekæmper såsom Starbucks og Keurig Green Mountain.

Ifølge Financial Times vil Nestlé indtage en majoritetspost i virksomheden med en aktiebesiddelse på 68 pct., som Nestlé vil betale op til 500 mio. dollar (ca. 3,1 mia. kr.) for. Investeringen er en del af et strategisk skift ind i detailindustrien for Nestlé.

Patrice Bula, der er marketingsdirektør for Nestlé, har udtalt til Financial Times, at Blue Bottle vil fortsætte dets forretninger, og der kommer ikke til at ske nogle ledelsesændringer i selskabet efter investeringen. Yderligere vurderer hun, at virksomheden har nogle egenskaber, som Nestlé ikke besidder.

»Nestlé investerer i et hold og en ekspertise, som vi ikke rigtigt besidder selv,« siger Patrice Bula til avisen.

Nestlé vil i stedet bidrage med at bygge et stærkt brand for Blue Bottle.

»Vi er et selskab der bygger brands, og vi vil hjælpe holdet bag Blue Bottle med at bygge det stærkeste mulige brand målrettet mod millennials i USA,« siger Patrice Bula til Financial Times.

Millennials er generationen på mellem 20 og 35 år. De er den største årgang i USA lige nu og er opvokset med affaldssortering, gratisnyheder og Google.

Blue Bottle blev stiftet i starten af 00'erne og har formået at rejse kapital på i alt 120 mio. dollar (ca. 749,7 mio. kr.) fra investorer, heriblandt Bono og stifterne af Twitter.

/ritzau/FINANS