Nemlig.com efter hård kritik: Hæver mindstepris for levering og krav til aflønning af chauffører

Onlinesupermarkedet nemlig.com har besluttet en række ændringer for at forbedre forholdene for chauffører, som delvis finansieres ved at hæve mindsteprisen for levering for kunderne. Men alligevel forsætter fagbevægelsens varslede konflikt mod Nemlig.com. Det betyder blandt andet, at jyder og fynboer kan komme til at undvære varer fra virksomheden.

Her er det topchef og stifter af nemlig.com Stefan Plenge, der har sat sig ved rattet i en af dagligvareleverandørens varebiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Nemlig.com har de seneste måneder været udsat for hård kritik, og det har fået dagligvareleverandøren til at lave en intern undersøgelse af transportområdet.

Nu har onlinesupermarkedet vedtaget en række ændringer for at sikre endnu bedre forhold for de chauffører, der arbejder i de transportvirksomheder, selskabet samarbejder med, lyder det.

For det første introducerer nemlig.com en »markant forbedret afregningsmodel« for de transportvirksomheder, som distribuerer varer for onlinesupermarkedet.

Samtidig hæver nemlig.com kravene til aflønningen af chaufførerne hos transportvirksomhederne. Transportvirksomhederne skal i fremtiden aflønne deres chauffører med minimum mellem 25.000 og 30.000 kroner om måneden ved en 37-timers arbejdsuge, afhængigt af hvornår på døgnet en chauffør arbejder. Dertil skal transportvirksomhederne betale feriepenge til chaufførerne.

Herudover skal transportvirksomhederne afregne alle lovpligtige bidrag, ATP m.m. og generelt sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for deres ansatte, herunder løn under sygdom og barsel.

»Med den højere afregning til transportvirksomhederne og virksomhedernes højere aflønning af deres medarbejdere sikres nu en bedre aflønning end 3F Budoverenskomsten, der blandt andet indeholder søgnehelligdagsbetaling og særlig opsparing. Denne overenskomst er beregnet til transportvirksomheder, som blandt andet forestår udbringning af dagligvarer og måltidskasser, hvorfor transportvirksomhedernes højere aflønning, end det 3F Budoverenskomsten foreskriver, vil gøre chaufførjobbet endnu mere attraktivt,« siger Stefan Plenge, topchef og stifter af nemlig.com, i en pressemeddelelse.

Hæver mindstepris for levering

Onlinesupermarkedet implementerede i foråret et nyt it-system til beregning af ruterne og dermed, hvor meget tid der skal afsættes til hver levering. Det betyder ifølge nemlig.com, at der nu bliver afsat endnu mere tid til eksempelvis aflevering i etageejendomme og kørsel i trafikerede områder.

»Ultimo april implementerede vi et helt nyt og topmoderne ruteberegningssystem, som løbende opdateres med livedata fra trafikken på vejene, vejarbejde og så videre. It-systemet, der har været undervejs i ti måneder, har allerede givet nogle gode forbedringer i forhold til at sikre chaufførerne den nødvendige tid pr. levering,« siger Stefan Plenge.

Disse ændringer finansieres delvis ved at hæve mindsteprisen for levering til 19 kroner for kunderne.

Derudover har nemlig.com lanceret en række andre nye tiltag på transportområdet, som efter planen vil blive implementeret over de kommende måneder.

3F mener, at Nemlig.coms beslutningen er et skridt i den rigtige retning, men det er langt fra tilstrækkeligt.

»Vi kan ikke acceptere de elendige arbejdsforhold, som chaufførerne har arbejdet under. Vi synes Nemlig.com er på vej de rigtige sted hen, men jeg vil sige, at der er et stykke vej endnu,« siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Han siger, at 3F forsætter de varslede konflikt, og det vil betyde, at kunder hos Nemlig.com, der bor i Jylland og på Fyn, risikerer snart ikke at kunne få de varer, de bestiller. Det vil de ikke, fordi de chauffører, der kører varer fra lageret i Brøndby til levering vest for Storebælt, ikke længere vil udføre deres arbejde.

»Nemlig.com har ikke ønsket at komme os i møde. De hæver nu heldigvis lønnen lidt, selvom dem vi taler med endnu ikke har fået mere i løn. Så nu begynder de her sympatikonflikter. Det er sådan det fungere. Vi skal selvfølgelig have en overenskomst, og det er ikke en, som man bruger til at uddele reklamer med,« siger Villadsen.

Han mener, at 3F gennem længere tid har forslået mange ting, som kunne have undgået en konflikt.

»Nu har vi forsøgt gennem flere måneder at finde en løsning og vi har foreslået dem flere ting. Vi har tilbudt dem, at de udfører det her med egne biler, som er omfattet af vores overenskomst. De kan sige til deres underleverandører, at de skal tegne overenskomst med os, og hvis de ikke har det, så må de finde nogle andre underleverandører,« siger Villadsen.

Det var Fagbladet 3F og Politiken, der oprindeligt oprullede arbejdsforholdene i online-supermarkedet Nemlig.com.