Nemlig.com i offensiven: Udvider for millioner

Danmarks førende online-supermarked, Nemlig.com, har investeret et trecifret millionbeløb på et nyt lager- og logistikcenter på 36.000 kvadratmeter. Det er første store investering, siden Anders Holch Povlsen gik ind i Stefan Plenges netbutik.

Nemlig.com investerer massivt i et logistikcenter i Brøndby. Her er ejer og administrerende direktør Stefan Plenge fotograferet i det nye center. Foto: Niels Ahlmann Olesen.
Læs mere
Fold sammen

Den ene har drømme, den anden har penge. Begge har visioner om at skabe Danmarks største supermarked på nettet, og nu har de taget endnu et skridt for at nå deres mål.

De to ejere af Nemlig.com, Stefan Plenge og Anders Holch Povlsen, har investeret et trecifret millionbeløb i et nyt logistikcenter på 36.000 kvadratmeter, hvilket svarer til fem fodboldbaner.

Logistikcenteret ligger i Brøndby og er den første store investering, siden Anders Holch Povlsen, topchef i modekoncernen Bestseller og en af Danmarks rigeste, købte 49 procent af forretningen.

»Anders og jeg kiggede hinanden dybt i øjnene og blev enige om at flytte de fysiske rammer op i en helt anden liga. Hele forudsætningen for, at Nemlig.com kan udvikle sig i den retning, vi gerne vil, er rammerne. Når det er på plads, kan vi begynde at arbejde med at skabe et større sortiment, et mere fleksibelt koncept og købe ind i større volumen, så vi kan skabe konkurrencedygtige priser,« forklarer Stefan Plenge, som med stor begejstring viser Berlingske Business rundt i de store lagerhaller.

En milepæl for Nemlig.com

»Den her investering er en milepæl for Nemlig.com og vores kunder,« siger Stefan Plenge.

Nemlig.com blev stiftet i 2010, og selv om omsætningen er vokset kraftigt over de seneste år, er der stadig langt op til salget i de fysiske supermarkeder, hvor Dansk Supermarked og Coop fører an med omsætninger på henholdsvis 57 milliarder kroner og 45 milliarder kroner.

I januar 2014 købte Anders Holch Povlsen 49 procent af Nemlig.com, og dengang sagde Stefan Plenge, at Anders Holch Povlsens investering ville gøre det muligt at »føre selv meget store drømme ud i livet«.

I dag er Anders Holch Povlsen bestyrelsesformand, og med det nye logistikcenter har han medvirket til, at i hvert fald en af Stefan Plenges drømme nu er blevet til virkelighed.

Ifølge Stefan Plenge er det et afgørende skridt i retning mod at ændre danskernes forbrugeradfærd til at handle dagligvarer på nettet i stedet for at gå i de mange fysiske butikker, der er på det danske dagligvaremarked.

»Med den volumen, vi kan opnå her, kan vi blive så store, at vi kommer til at gøre en forskel i dansk dagligvarehandel. Det kommer til at sætte en regulær adfærdsændring i gang i danskernes måde at handle daglig­varer på. Vi tror på, at der vil ske et paradigme­skift i løbet af de næste par år. Vi tror også på, at det vil være med til at få de store spillere til at beslutte sig for, at de også skal med om bord, fordi de kan se, at det er ved at være alvor,« siger Stefan Plenge.

Nyt center giver nye muligheder

Coop har taget det første skridt med Irma.dk, som i modsætning til Nemlig.com kører dagligvarer ud i hele landet. Indtil videre leverer Nemlig.com kun i Storkøbenhavn, men det kan det nye logistikcenter i Brøndby lave om på, mener siger Stefan Plenge. Men han tøver med at sige noget konkret om planerne om at blive landsdækkende.

»De nye rammer giver mulighed for at levere til hele landet, hvis vi vil det. Men det store spørgsmål er, om man rentabelt kan køre dagligvarer herfra til Aarhus,« siger Stefan Plenge, som tidligere har luftet ideen om at etablere et lager i Jylland.

»På den lange bane ønsker vi at tilbyde Nemlig.com til hele Danmark, men vi har ikke tralvt. Der er så meget at arbejde med i det område, vi er i i dag, at vi har fokus på at blive så dygtige som muligt der,« siger Stefan Plenge, som ikke er bange for at konkurrenter som Irma.dk skal sætte sig på kunderne uden for Storkøbenhavn.

»Markedet er så uopdyrket, at vi ikke slås om de samme kunder. Hovedparten, af de kunder vi hver især får, er nye kunder, der kommer til markedet,« siger Nemlig-direktøren.

Nemlig.com oplyser ikke omsætningstal, men i årsregnskabet for 2013/2014 fremgår det, at det er dyrt at vokse. Nemlig.com måtte sluge et underskud på driften på knap 40 millioner kroner. Men underskuddet var forventet, og Stefan Plenge og Anders Holch Povlsen har ikke tænkt sig at skrue ned for ambitionerne. Målet er er vokse minimum 50 procent over de næste 12 måneder.

»Anders og jeg har besluttet at investere massivt de kommende år. En af de helt store investeringer var den her del. At få bragt os op i en helt ny liga, hvad varelager og logisik angår,« siger Plenge.

Som et led i de ambitiøse vækstplaner forventer Nemlig.com at øge medarbejderstaben med 30 procent.