Nemlig-konkurrent byder priskrig velkommen

E-supermarkedet Nemlig.com har budt de fysiske butikker op til prisdans, og det kan også komme andre aktører til gode, mener konkurrent.

Forbrugerne kan fremover købe dagligvarer på nettet, som matcher de billige varer i blandt andet Netto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Schytte
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Markedet for handel af dagligvarer på internettet har endnu ikke fået sit store gennembrud, men et aggressivt angreb fra en af de største aktører på markedet, Nemlig.com, kan give markedet et boost. Det mener en af Nemlig.coms konkurrenter, Osuma.dk.

Administrerende direktør for Osuma.dk, Jesper Elkjær, har tidligere på året meldt ud, at han går efter at ramme en omsætning på en milliard kroner i 2016. Det kræver en mangedobling af den nuværende omsætning, og det kræver en »modning« af markedet for levering af dagligvarer. Derfor er han positiv over for Nemlig.coms angreb på de fysiske discountkæder.

»Hvis det kan være med til at åbne danskernes øjne for at handle på nettet, er det et tiltag, som kan komme hele markedet til gode,« siger Jesper Elkjær.

Berlingske Business skrev i dagens avis om det aggressive tiltag fra Nemlig.com. E-supermarkedet, som kører ud med dagligvarer til danskere bosat i Storkøbenhavn og omegn, vil give deres kunder mulighed for at købe varer online på samme prisniveau som i de fysiske discountbutikker. Dermed indleder administrerende direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge, en priskrig med det mere etablerede marked med fysiske butikker.



Som formidler for Coops butikker afspejler Osuma.dks sortiment de enkelte Coop-butikker og tilbyder derfor også kunderne varer fra Coops egen discountlinje X-tra. Men Jesper Elkjær mener, at det vigtigste parameter for at handle dagligvarer på nettet er bekvemmeligheden for forbrugerne.

»Vi slår ikke så meget på priserne, som vi slår på convenience. Vi ved godt, at det er svært for os at konkurrere på priserne i discountbutikker som Netto,« siger han.

Ifølge Jesper Elkjær bruger en gennemsnitsfamilie på fire 700 kroner mindre om måneden på dagligvarer, hvis de handler på nettet frem for i fysiske butikker. Det hænger blandt andet sammen med, at man udelukkende køber de varer online, som man har brug for, mens der i de fysiske butikker er større sandsynlighed for, at man køber flere varer. Med andre ord ændrer forbrugerne adfærd. 



Jesper Elkjær vurderer, at danskerne stadig ikke har vænnet sig til at handle dagligvarer på nettet, blandt andet fordi mange har en opfattelse af, at det er dyrt. Han mener ikke, Nemlig.coms priskrig vil komme til at have negativ effekt på Osuma.dk, primært fordi Nemlig.com kun leverer til et begrænset geografisk område, mens Osuma.dk er landsdækkende.

Til gengæld mener den administrerende direktør, at der er et stort vækstpotentiale på markedet.

»Det er et marked, hvor vi ved næsten med sikkerhed, at væksten kommer. Men vi tror, at markedet først er rigtig klar om 3-4 år,«



Handlen med dagligvarer på nettet udgør stadig en meget lille del af danskernes samlede indkøb på nettet. I 2012 blev der handlet varer for ca. 46 milliarder kroner, hvoraf handel med dagligvarer blot udgjorde to procent.