Nej til snobberi

Den store virksomhed. Eksemplerne på store systemer, der aldrig kom til at virke, får nu de store virksomheder til at kigge på enklere løsninger.

En ting er prisen på et CRM-system, en anden er prisen på implementeringen, og når de store virksomheder vælger de mest avancerede løsninger, løber det hurtigt løbsk. Derfor vælger flere virksomheder i dag løsninger fra mellemmarkedet, mener Michael Ærø, der er direktør for forretningsudvikling i SuperOffice.

- Der er flere virksomheder, der er begyndt at snobbe nedaf og vælge de leverandører, der opererer i mellemmarkedet, og de får så tilpasset de funktioner, som måske mangler. Der har været mange eksempler på de helt store systemer, der aldrig kom helt i gang, og samtidig er virksomhederne blevet mere pragmatiske, hvor det vigtigste er, at det bare virker hele tiden, siger Michael Ærø.

Når de store virksomheder vælger CRM-system, står de ofte med nogle specielle udfordringer, som kræver, at systemet skal tilpasses specielt til dem, men der er stadig brug for de samme funktioner, som den lille eller mellemstore virksomhed efter-spørger.

Find informationenDerudover kommer en funktion som rapportering for alvor i spil, når den store virksomhed skal vælge system.

Muligheden for at kunne trække information ud på stort set alle mulige måder er afgørende for mange store virksomheder, der også er bedre bemandet til at analysere data og lægge en strategi ud fra de tilgængelige resultater.

- Alle systemer har et rapporterings-system, der er rigeligt til de fleste behov, men du skal op i de store systemer, hvis du skal have de mere avancerede rapporter, som de større virksomheder ofte efterspørger, siger Michael Ærø.

Samtidig betyder muligheden for at integrere systemet med adresseleverandører som eksempelvis KOB meget for de store virksomheder, der ofte arbejder med store mængder data, der kræver megen vedligeholdelse, hvis de hele tiden skal være opdaterede.

Endelig er der flere og flere virksomheder, der kigger på muligheden for portalløsninger, der er en slags ekstranet mellem producent og leverandør. Med en portalløsning er det eksempelvis muligt for kunden at se egne data i CRM-systemet eller bestille varer, og det gør livet nemmere for både udbyder og kunde, men selv om flere virksomheder har fået øje på funktionen, så er den endnu ikke specielt udbredt.

- Man skal jo være parat til at dele sine data, og det får mange til at holde sig tilbage, men det er bestemt noget, der spirer kraftigt i øjeblikket. Og der er jo meget værdi at hente, hvis jeg eksempelvis kan overlade opgaven i at vedligeholde data til kunden, for så sparer jeg ressourcer og får mere valide data, påpeger Michael Ærø.