Nej tak til svære mobiler

De stadig mere avancerede mobiltelefoner får folk til at fare i flint. 61 procent af mobilbrugerne er irriterede over kompleksiteten

Foto: Modelfoto/Colourbox
Den kan efterhånden alt, undtagen at lave kaffe. Men den kan tilsyneladende ikke være så brugervenligt, at folk bruger den til andet og mere end blot tale og sms.

Moderne mobiltelefoner er hyperavancerede, men også hyperkomplicerede. Faktisk er mobilerne efterhånden blevet så besværlige, at 61 procent af dem, der bruger dem, ikke kan finde ud af det. Det viser en undersøgelse, foretaget i USA og Storbritannien, skriver BBC.

Hele 85 procent er irriterede over, hvor svære mobiltelefoner er at sætte op fra nye og 95 procent svarede, at de gerne ville bruge mere avancerede tjenester, hvis de ellers kunne finde ud af det. 61 procent svarede, at de stoppede med at bruge en mobil-applikation, hvis de ikke kan få den til at virke lige med det samme.

Der arbejdes på sagen
I Danmark har blandt andre Telia undersøgt, hvad der kan få folk til at bruge mobile datatjenester mere. Men også flere mobilproducenter har kastet sig over udvikling af telefoner, der er mere brugervenligt indrettet.

Det gælder blandt andre en række producenter, der arbejder med Googles telefon-system, Android, Apples iPhone og mere etablerede spillere som HTC og Sony Ericsson.

Datatjenester som e-mail, rss-feeds og surferi via mobilen er i særlig høj grad i teleselskabernes interesse, da det er et af de områder, hvor kunderne endnu ikke har et særlig stort forbrug.