Nej Tak-klistermærker og Post Danmark gør ondt på medieselskab

North Medias årsregnskab for 2015 viser en nedgang i omsætningen og et minus på bundlinjen, og 2016 ser ud til at blive endnu værre. Nej tak-klistermærker på postkasserne og prisdumping fra Post Danmark nævnes som to af selskabets problemer.

Foto: Uffe Weng. North Medias årsregnskab for 2015 viser en nedgang i omsætningen og et minus på bundlinjen, og 2016 ser ud til at blive endnu værre. Nej tak-klistermærker på postkasserne og prisdumping fra Post Danmark nævnes som to af selskabets problemer.
Læs mere
Fold sammen

Nettoomsætningen dalede til 1012,4 mio. kr. fra 1073,7 mio. kr. i 2014, hvilket blandt andet skyldes et fald i omsætningen hos FK Distribution, blandt andet på grund af flere "nej tak"-klistermærker på postkasserne.

»FK Distributions omsætning faldt med 8 pct. på grund af fortsat pris- og markedsfald samt stigning i antallet af Nej Tak-husstande,« skriver North Media i regnskabet.

Driftsresultatet (EBIT) vendte til minus 20,1 mio. kr. fra et plus på 47,7 mio. kr. i 2014. En af årsagerne var lavere omsætningsvækst end ventet på et par af North Medias hjemmesider, mens også en stigning i markedsføringsomkostningerne har trukket resultatet ned.

»Resultatforværringen skyldes primært lavere omsætningsvækst end forventet på Ofir og Boligportal samt i mindre grad øgede markedsføringsomkostninger på håndværker.dk. I 2014 var EBIT før særlige poster på onlinesegmentet på minus 8,2 mio. kr.,« skriver North Media.

North Media venter i 2015 et fald i omsætningen til mellem 880 og 930 mio. kr. Driftsresultatet (EBIT) ventes af lande mellem minus 20 og minus 50 mio. kr.

»Det er lavere end i 2015 og skyldes primært omsætningstilbagegang på FK Distribution på grund af fortsat prisdumping fra Post Danmark og heraf følgende tab af markedsandele,« skriver bestyrelsesformand Richard Bunck blandt andet.