Negative driftsmarginer hos store containerrederier fortsætter

De store containerrederier har nu tilsammen haft negative driftsmarginer syv kvartaler i træk, viser en opgørelse i det seneste nyhedsbrev fra Alphaliner.

Foto: Asger Ladefoged. Arkivfoto: De store containerrederier har nu tilsammen haft negative driftsmarginer syv kvartaler i træk, viser en opgørelse i det seneste nyhedsbrev fra Alphaliner.
Læs mere
Fold sammen

Den gennemsnitlige EBIT-margin for de 13 største containerrederier lå i første kvartal i år på minus 1,2 pct. I fjerde kvartal i fjor var EBIT-marginen i snit ligeledes på minus 1,2 pct., hvilket - trods det negative fortegn - er en forbedring fra de forrige kvartaler, hvor EBIT-marginerne lå og rodede omkring de negative 8-9 pct.

»Kun fem containerrederier rapporterede om positiv drift på trods af højere fragtrater og en stigende volumen set år-til-år. De svage resultater skyldes især højere omkostninger til brændstof og et sæsonmæssigt svagt første kvartal i lyset af blandt andet det kinesiske nytår,« skriver Alphaliner.

CMA CGM fik det stærkeste resultat blandt de store containerrederier med en EBIT-margin på 5,5 pct. Rederiets opkøb af NOL i juni 2016 ser ud til at have givet resultater med det samme, påpeger Alphaliner.

I kontrast til det bedst præsterende rederi har Maersk Line fire kvartaler i træk haft negative driftsmarginer på omkring 1 pct.

»Selv om Maersk har sat sig som mål at have en EBIT-margin på 5 pct. over branchens gennemsnit og være en ledende kvartalsperformer med hensyn til driftsmarginer, mislykkedes det at nå begge mål i de sidste to kvartaler,« skriver Alphaliner.