Nedtur for TV 2-økonomien

Første kvartal byder på et million-underskud efterfulgt af markante nedjusteringer til hele 2007. Nye aktiviteter og lavere vækst i reklamemarkedet end forventet påvirker resultatet hos TV 2 Danmark A/S.

I årets første seks måneder landede resultatet før skat på et underskud på 65,4 mio. kroner mod et overskud på 51,6 mio. kroner første halvår 2006.

"Resultatet er lavere end forventet, hvilket skyldes en lavere vækst i reklamemarkedet end forudsat," lyder det i en pressemeddelelse fra TV 2.

Reklameomsætningen på TV-markedet er steget med 4 procent i 1. halvår, mens TV 2s TV-reklameomsætning er steget med 6 procent. TV 2 har således vundet markedsandele, men det har altså ikke været nok til en positiv resultat.

Nettoomsætningen er steget med 17,4 procent i forhold til 1. halvår 2006, og da reklameomsætningen udgør 78 procent af nettoomsætningen, spiller den udvikling en afgørende rolle.

Marginalt flere ser TV 2

Den kommercielle seerandel for TV 2-kanalerne (foruden TV 2 Film, der er reklamefri) steg fra 62,3 procent i 1. halvår 2006 til 62,9 procent i 1. halvår 2007.

Første halvår er desuden mærket af en række nye projekter, der har trukket overskuddet ned:

TV 2 News gik i luften 1. december 2006 og har derfor været i drift i hele første halvår 2007. TV 2 Radio A/S gik i luften 1. februar 2007 og TV 2 Sport 11. april 2007.

”Opstarten af de tre nye aktiviteter belaster 1. halvår 2007 med 79,4 mio. kr. i forhold til 2006, hvilket svarer til forventningerne i forbindelse med Årsrapport 2006,” lyder det fra TV 2, der samtidig nedjusterer forventningerne til 2007:

”Forventningen til resultatet før skat for 2007 nedjusteres til et niveau omkring 100 mio. kroner mod et forventet resultat på 170-180 mio. kroner. Justeringen kan alene henføres til en lavere vækst i reklameomsætningen end forventet.”