Nedtur for Carlsberg i Rusland

Selv om Carlsberg har øget sin markedsandel på salg af øl i Rusland lidt i det seneste kvartal, lider Carlsberg fortsat markant tilbagegang på det vigtige marked.

Øldrikkende russiske piger Fold sammen
Læs mere
Foto: TATYANA MAKEYEVA
Rusland har givet verdens fjerdestørste brygger, Carlsberg, en gevaldig hovedpine. Ølsalget fortsætter nemlig med at rasle ned. Alene i tredje kvartal i år faldt det vigtige marked med ni procent. For perioden januar til september var faldet syv procent.

I volumen faldt Carlsbergs østeuropæiske ølsalg med 15 procent til 11 mio. hektoliter i tredje kvartal, bl.a. på grund af ølmarkedernes generelle tilbagegang i Rusland og Ukraine. Carlsbergs ledelse forklarer tilbagegangen i Rusland med russiske salgsrestriktioner, meget dårligt vejr i september, lavere økonomisk vækst og lavere forbrugertillid.

Carlsberg justerer derfor sine forventninger til Rusland for hele 2013. Det sker på baggrund af den fortsatte nedtur, fremgår det af koncernregnskabet for tredje kvartal.





"Som følge af disse faktorer forventer Gruppen nu et højt procentvis fald på det russiske marked i 2013," skriver ledelsen i sine kommentarer til regnskabet.

I 2008 rejste Carlsberg omkring syv milliarder dollar eller 38 milliarder kr. for at købe det meste af skotske Scottish & Newcastle. Dermed satte Carlsberg sig på den russiske indtjeningsmaskine Baltic Beverages Holding, der er Ruslands største bryggeri. Et selskab, som Carlsberg i forvejen ejede halvdelen af i et joint venture med skotterne.

Men ikke længe efter Carlsberg lukkede handlen, og skotterne var ude af det fælles selskab, hævede de russiske politikere afgifterne på øl og forbød salget af øl i udendørs kiosker. Det har sat Carlsberg i vanskelig situation.

Rusland og det øvrige Østeuropa har længe været afgørende for Carlsberg indtjening, men indtjeningen har ikke mindst i år været under kraftigt pres. Carlsberg, hvis markedsandel i Rusland i de første ni måneder af 2013 steg til knap 39 procent, fokuserer stadig på den vigtige russiske forretning. Det har på lang sigt potentiale, da russerne i stigende grad erstatter vodka med øl.