Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I kølvandet på weekendens IT-nedbrud, hvor flere end 1000 flyafgange blev ramt, bagage blev væk og passagerer strandede kommer regningen til selskabet British Airways. Og den er til at tage at føle på: I omegnen af 100 millioner pund, hvilket svarer til 861 millioner danske kroner.
Det skriver britiske The Guardian.
Alle British Airways fly blev på jorden i Gatwick og Heathrow lørdag på grund af nedbruddet. Fejlen skyldes sandsynligvis et strømnedbrud - der er ingen tegn på et cyberangreb, forklarer selskabet.
De mange penge bunder hovedsageligt i erstatninger: Ifølge EU-lovgivningen er alle forsinkelser længere end tre timer, der sker på baggrund af årsager, der er inden for flyselskabets kontrol, berettiget til erstatning. Og nedbruddet er altså i den kategori, vurderer flere.
IT-nedbruddet påvirkede mere end 1000 flyafgange, og scenerne i Londons to største lufthavne var kaotiske. Timingen var ekstra uheldig, fordi mandagen er en helligdag for mange briter, der derfor havde planlagt rejser op til fridagen. I stedet strandede de i lufthavnen, og det kan nu koste British Airways dyrt.
Der er kommet en del kritik i kølvandet på nedbruddet, hvor en del af den går på, at nedbruddet er en konsekvens af fyringer og outsourcing af IT-arbejdsopgaver.
Efterdønningerne fra nedbruddet påvirker stadig British Airways' systemer, blandt andet er kundeservice og selskabets hjemmeside ikke hundrede procent tilbage til normalstatus. Men det skulle gerne være overstået i løbet af de næste par dage, forsikrer British Airways direktør Alex Cruz i en video på YouTube.