Nedbrud kan koste British Airways 100 millioner pund

Et enormt IT-nedbrud hos British Airways kostede henover weekenden flypassagererne ekstra rejsetid. Men det britiske flyselskab kommer også til at mærke det på bundlinjen.

Foto: NEIL HALL.
Læs mere
Fold sammen

I kølvandet på weekendens IT-nedbrud, hvor flere end 1000 flyafgange blev ramt, bagage blev væk og passagerer strandede kommer regningen til selskabet British Airways. Og den er til at tage at føle på: I omegnen af 100 millioner pund, hvilket svarer til 861 millioner danske kroner.

Det skriver britiske The Guardian.

Alle British Airways fly blev på jorden i Gatwick og Heathrow lørdag på grund af nedbruddet. Fejlen skyldes sandsynligvis et strømnedbrud - der er ingen tegn på et cyberangreb, forklarer selskabet.

De mange penge bunder hovedsageligt i erstatninger: Ifølge EU-lovgivningen er alle forsinkelser længere end tre timer, der sker på baggrund af årsager, der er inden for flyselskabets kontrol, berettiget til erstatning. Og nedbruddet er altså i den kategori, vurderer flere.

IT-nedbruddet påvirkede mere end 1000 flyafgange, og scenerne i Londons to største lufthavne var kaotiske. Timingen var ekstra uheldig, fordi mandagen er en helligdag for mange briter, der derfor havde planlagt rejser op til fridagen. I stedet strandede de i lufthavnen, og det kan nu koste British Airways dyrt.

Der er kommet en del kritik i kølvandet på nedbruddet, hvor en del af den går på, at nedbruddet er en konsekvens af fyringer og outsourcing af IT-arbejdsopgaver.

Efterdønningerne fra nedbruddet påvirker stadig British Airways' systemer, blandt andet er kundeservice og selskabets hjemmeside ikke hundrede procent tilbage til normalstatus. Men det skulle gerne være overstået i løbet af de næste par dage, forsikrer British Airways direktør Alex Cruz i en video på YouTube.