Navneskifte koster dyrt for Stylepit

Navneskiftet fra Smartguy til Stylepit har voldt problemer. Millioner fosser ud af modevirksomheden, viser nyt halvårsregnskab.

Foto: Erik Refner. Foto: Erik Refner, Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Den danske modevirksomhed Stylepit, tidligere kendt som Smartguy, har det ikke godt. Det viser det halvårsregnskab, virksomheden fremlægger i dag. Regnskabsårets første halvår viser et underskud på driftsresultatet på 12,4 mio. kroner. Omsætningen udgjorde 210 mio. kroner, svarende til en tilbagegang på 19 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Det svage halvårsresultat får ledelsen til at forvente en samlet tilbagegang på 20 pct. for hele året. De hidtidige forventninger var, at omsætningen ville gå tilbage med 15 pct.

Ledelsen forklarer det dårlige resultat med, at det igangværende navneskifte til Stylepit, har voldt virksomheden flere udfordringer end ventet.

»Forventningerne nedjusteres, hvilket primært kan tilskrives det igangværende navneskifte i Norden,« skriver Stylepit i en selskabsmeddelse.

Stylepits direktør Marc Jeilman regner med, at navneskiftet på sigt vil vise sig alligevel at være en fornuftig beslutning.

»Vi forventer at fordelene vil opveje ulemperne inden for det kommende regnskabsår,« siger han til Berlingske Business.

Stylepit-aktien falder med 1,7 pct. til 0,57 kr. på børsen i København efter regnskabet, skriver Ritzau Finans.

Det seneste årsregnskab fra Stylepit viste også et kæmpe underskud. I 2013/2014 tabte selskabet 130 millioner kroner ud af en omsætning på 470 millioner kroner.