Når PR-virksomheden skal vokse

Et søsterselskab til det danske PR-bureau GCI Mannov har set dagens lys. Målet er finpudsede spidskompetencer og en fod solidt plantet på det globale PR-marked inden for kommunikation og ledelse.

Kan en PR-virksomhed blive for stor? Ja, når virksomheden risikerer interne interessekonflikter på grund af konkurrerende kunder, så begynder det at give etiske problemer.

"Vi vil selvfølgelig ikke rådgive to konkurrerende parter. Ved at have to forskellige selskaber, som er 100 procent adskilte over for hinanden, kan man vokse," siger manden med de mange titler, Markus Bjørn Kraft, der er grundlægger, ejer, partner og adm. direktør i den nye PR-virksomhed Kraft & Partners fra 1. maj.

Men det er ikke den primære grund til oprettelsen af Kraft & Partners, der er søsterselskab til det danske PR-bureau GCI Mannov:

"Vi har haft et stigende antal opgave af træning, uddannelse og coaching af store virksomheder som Dell og Microsoft. Vi kunne se, at vi kun skrabede i overfladen af, hvad der er muligt for os," siger Steffen Lüders, adm. direktør i GCI Mannov og medejer af Kraft & Partners.

"Derfor opretter vi en enhed, der kun fokuserer på kommunikation og ledelse."

Men forudså I også interessekonflikter i GCI Mannov, som ville kunne løses med en ny virksomhed?

"Det er ikke den primære grund til oprettelsen af Kraft & Partners, men jeg kan godt forestille mig, at vi kunne komme i den situation senere hen. På den lange bane kan det gå hen og betyde noget," siger Steffen Lüders.

På den globale scene

Markus Bjørn Kraft, tidligere nordisk direktør for CSC, har kendt Steffen Lüders i et par år, og efter beslutningen om at forlade CSC fandt de to ud af, at de havde et fælles hjertebarn: Kommunikation og ledelse.

"Der er et behov i markedet for kommunikation og ledelse med meget specialiserede ydelser. Èn ting er at være en "full service" virksomhed, der spreder kompetencerne bredt. Hvis man skal vokse, skal man også satse på nogle rigtig skarpe kompetencer," siger Markus Bjørn Kraft.

Målet er at få globale samarbejdspartnere og som Markus Bjørn Kraft siger det, ”at levere samme produkt og samme kvalitet i Hong Kong eller Herning”. Eksempelvis har Kraft & Partners netop lavet Dells uddannelsesprogram, som Dell bruger til at træne deres kommunikationsmedarbejdere globalt.

I øjeblikket trækker Kraft & Partners på medarbejdere fra GCI Mannov samt en række freelancere, men planen er med tiden at en række medarbejdere fra GCI Mannov flytter permanent over i den nye virksomhed.

Er en øget specialisering vejen frem for de danske PR-virksomheder?

"Ja, det tror jeg. Det kommer mere af det, men det er ikke den eneste tendens. Kunderne er generelt blevet dygtigere og dermed også bedre indkøbere, der både efterspørger specielle kompetencer eller en samlet løsning. Så der vil være brug for begge typer af løsninger fremover," siger Steffen Lüders.

De to herrer er i øjeblikket ved at tage nye partnere ind i Kraft & Partners.