Når en Spar bliver til MadMarked

Den lokale Spar-købmand i Lynæs har omlagt sin forretning til MadMarkeds nye handelskoncept for at overleve. Købmandskæden forhandler med andre Spar-butikker, der vil gøre det samme.

Thomas Ingversen har omdannet sin tidligere Spar-købmandsbutik i Lynæs ved Hundested til et MadMarked, hvor der sælges madvarer baseret på lokale råvarer. Da han holdt informationsmøde om konceptet, blev han overvældet af et fremmøde på 400 personer. Foto: Peter Elmholt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Thomas Ingversen har været Spar-købmand i Lynæs i otte år. Han overtog butikken med blodrøde tal på bundlinjen, men det lykkedes ham at få vendt forretningen til overskud på Lynæs Havnevej i Nordsjælland.

Men. For der er et men.

»Min historie er ligesom mange af de andre mindre købmænds. Efter at have vendt udviklingen begyndte det igen at gå støt ned ad bakke de seneste tre år, og da lukkeloven blev liberaliseret, fik købmændene virkelig kærligheden at føle. Supermarkederne i Hundested tager nu alle kunderne, så der er ikke en forretning at drive, hvis ikke der sker noget nyt,« fortæller Thomas Ingversen.

I perioden fra indførelsen af den liberaliserede lukkelov i oktober 2012 til Thomas Ingversen besluttede at lukke sin Spar-forretning i november året efter, var hans omsætning faldet med 35 procent.

»Ud over det var varesammensætningen i butikken blevet anderledes, fordi jeg endte med kun at sælge kioskvarer, så min dækningsgrad blev presset, og så kan man ikke drive forretning,« siger han og tilføjer.

»Det kan kun ende med en langsom død, hvor man konstant skal skære på personale-omkostningerne, og så kan man stå der og blive en sur og tvær købmand, der arbejder 12 timer i døgnet, og det elsker jeg altså min kone for højt til,« siger han.

Kærlighed ved første blik

Derfor ledte han efter et holdbart alternativ til den situation, han stod i, og hans søgen ledte ham til Præstø, hvor den nyetablerede købmandskæde MadMarked har hovedsæde.

»Det var kærlighed ved første blik. Der var god kemi med det samme, og jeg var ikke i tvivl om, at de havde fat i et koncept, der var anderledes. Selvfølgelig er det svært at opgive noget, man har lagt så meget energi i, men tallene på bundlinjen gjorde dog beslutningen nem, for jeg kunne ikke overleve som købmand. Måske et år eller halvandet og så var jeg blevet en kiosk, og der ville jeg ikke ende,« siger Thomas Ingversen.

Den administrerende direktør hos MadMarked, Jesper Skibstrup, forventer, at en stor del af kædens ekspansion vil ligge i lokaler, som førhen har huset en Spar-købmand.

»Lige nu er vi i seriøs dialog med seks købmænd, og der er flere, som har givet udtryk for, at det er et koncept, de kunne være interesserede i at konvertere til,« siger han.

40-50 nye butikker

MadMarked har en ambition om at åbne mellem 40 og 50 nye butikker henover de næste fem år, og her håber Jesper Skibstrup, at størstedelen af de nye bytikker vil være købmænd, der ønsker at være med i MadMarked-konceptet.

»Det vil ikke være sådan, at vi går på strandhugst blandt Spar-butikkerne og gafler købmænd; det skal være et større samarbejde mellem organisationerne, hvor vi er et tilbud til de Spar-butikker, der finder det relevant og spændende,« siger Jesper Skibstrup.

Berlingske beskrev i torsdagens avis, hvordan danskerne i langt højere grad end før er begyndt at søge de anderledes butikskoncepter, og vi flokkes om de lokale råvarer og leverandører, og den tendens kan Thomas Ingversen kun skrive under på. Efter han er hoppet ombord i projektet, er den lokale interesse steget støt.

»Da jeg holdt orienteringsmøde i midten af november, mødte 400 mennesker op – det var overvældende!« siger han.

Berlingske ville gerne have forholdt Spars direktør, Michael Østergård, til, hvad det betyder for Spar, at en række købmænd overvejer at omlægge sine butikker, og hvordan Spar skal undgå at ende med at blive en kiosk, hvor kunderne kun køber deres Lotto-kuponer og cigaretter. Men Michael Østergård er ikke vendt tilbage på Berlingskes henvendelser.

Hos Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter glæder Carsten Hansen (S) sig over den lokale drejning, udviklingen i det danske detaillandskab har taget.

»Det er rigtigt spændende, at dagligvarebutikkerne sætter fokus på de mange gode lokale råvarer. Jeg har netop sammen med Fødevareministeriet lanceret projektet Maddistrikterne, der peger i samme retning. Vi skal skabe en ny type alliance mellem by og land og øge danskernes bevidsthed om de lokale fødevarer, for der er en stadig større efterspørgsel efter kvalitetsmad, og det kan vores landdistrikter levere i stor stil,« skriver ministeren i en e-mail til Berlingske.

I løbet af den forgangne uge har han deltaget i den årlige Landdistriktkonference på Sørup Herregård, hvor arbejdet med projektet er sat i gang. Den første del af arbejdet vil være en national kortlægning af succesfulde producenter, netværk og klynger. Det skal i først omgang lede frem til et oversigtskort, som skal synliggøre de mange lokale kvalitetsfødevarer.

Og i Lynæs ser MadMarkeds nye handelskoncept ud til at afføde en masse inspiration hos købmand Thomas Ingversen, der allerede er i gang med at sætte sit eget præg på forretningen.

»Jeg har indledt et projekt, vi kalder Madtanken. Ligesom du tanker taletid på din mobil, kan du tanke mad på et kort, som du så kan indløse i butikken. Der er mange, der synes, det er smart, og kommer ned og indbetaler et beløb, som de derefter kan veksle til et måltid mad,« fortæller han.

Lynæs MadMarked åbner 11. april. Butikken bliver opbygget efter samme koncept som Præstø MadMarked og vil fungere både som fødevarehandel og produktionssted for mad lavet af lokale råvarer.