Når det regner, kommer parkeringskælderen op af jorden

Tegnestuen Tredje Natur foreslår at kombinere underjordiske vandreservoirs og parkeringshuse, således at det sidste løftes op fra undergrunden, når der er brug for plads til vandet.

Tegnestuen Tredje Natur foreslår at kombinere underjordiske vandreservoirs og parkeringshuse, således at det sidste løftes op fra undergrunden, når der er brug for plads til vandet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Animation: Tredje Natur.

I storbyerne er der brug for underjordiske reservoirer, der kan opsamle vandet fra de stadigt flere voldsomme regnskyl, som klimaændringer nogle steder – blandt andet i Danmark – giver anledning til. Men undergrunden er også efterspurgt til parkeringskældre.

Så hvordan løser man denne dobbelte udfordring? Tegnestuen Tredje Natur har tilføjet et tredje urbant ønske, nemlig om åbne pladser, og udviklet et regulært kinderæg, der løser alle tre ting på én gang:

Løsningen består i et cirkulært parkeringshus, der som udgangspunkt befinder sig under jorden, men som under kraftige regnskyl vil blive løfte op som en korkprop. Det vil sige, at byens borgere, der ser det hele ovenfra, vil betragte et parkeringstårn, der vokser op fra undergrunden.

På den måde anskueliggør man også, hvor stærke naturkræfter, der i spil.

»Parkeringsanlæggets spiralformede rampe gør det muligt at køre, cykle og gå til og fra anlægget i stueplan, uanset vandstanden i vandreservoiret. Når kloaksystemet efterfølgende igen har kapacitet til at håndtere regnvandet, ledes vandet stille og roligt ud, hvorefter parkeringsdelen sænkes. Løsningen maksimerer på den måde brugsværdien, og den samlede anlægs- og driftsøkonomi minimeres,« oplyser Tredje Natur i en pressemeddelelse.

Hvordan man håndterer sikkerheden, melder historien ikke noget om. Men man må gå ud fra, at nogen har tænkt over, hvordan man undgår, at bilister, cyklister eller fodgængere får fødderne i klemme, når parkeringskælderen/-tårnet stiger eller falder.

Konceptet er udviklet i forbindelse med et samarbejde om klimaløsninger, som bystyrerne i København og New York indgik i 2015. Men meningen er, at konceptet også skal kunne anvendes i andre storbyer.

Og nej, det er ikke 1. april i dag.