Nådesløs fladskærmskrig svækker Sony

De store asiatiske producenter af LCD- og plasmafjernsyn taber store summer. Japanske Sony er blandt de allerhårdest ramte i fladskærmskrigen.

Sony-topchefen Howard Stringer forventer igen underskud i den japanske elektronikgigant. Fold sammen
Læs mere
Foto: TOBIAS SCHWARZ
Der var engang, hvor japanske Sony var blandt verdens stærkeste brands, og hvor alle holdt øje med elektronikgigantens satsninger for at se, hvad det næste storsælgende techgadget ville blive.

De tider er forbi.

I dag er Sony en virksomhed, som år efter år må melde om underskud i biksen. Onsdag måtte japanerne atter bøje nakken og fortælle aktionærerne, at de for fjerde år i træk er udsigt til røde tal på bundlinjen – denne gang dog med vægt på, at henholdsvis jordskælvet ud for Japans kyst i marts og oversvømmelserne i Thailand har undermineret indtjeningen.

I samme forbindelse blev det klart, at kampen om at sætte sig på fladskærmsmarkedet stadig raser for fuld kraft – og at Sony ikke umiddelbart står til at sejre i dysten. For Sony kan ikke tjene penge på fladskærmene, og det er hele otte år siden, at elektronikselskabet har haft overskud på dets TV-salg, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Sony er dog ikke alene, når det kommer til at føle konsekvenserne af den benhårde krig om at sælge fladskærme. En række andre af de store asiatiske spillere på området er også pressede. Selskaber som Panasonic og Toshiba mærker samme kamp om kundernes sparekroner, og det smitter af i deres regnskaber.

Sydkoreanske Samsung har hele tiden været foran de japanske konkurrenter – bl.a. i udviklingen af de tynde LED-fjernsyn – men japanerne bider dem i haserne, så også sydkoreanerne mærker, at det er svært at tjene penge på fjernsyn. Den globale økonomiske afmatning har også gjort sit, og alt i alt har det betydet, at selveste Samsung også melder om kvartalsunderskud i sin fjernsynsdivision.

Men japanske Sony er blandt de hårdest ramte. Det lægger nu pres på topchef Howard Stringer. Tager man analytikerbrillerne på, er det ikke et godt scorecard, han har kunnet præstere. Siden blev topchef i juni 2005 er Sonys aktiekurs faldet med 60 procent. I samme periode er Samsungs aktiekurs fordoblet.

Og det er ikke godt. Som en analytiker siger det:

”Der er ikke nogle gode grunde til at købe Sony-aktier, og masser af årsager til at sælge,” siger Mitsushige Akino fra det japanske investeringsselskab Ichiyshi ifølge Reuters.

Der bliver da også spekuleret i, at walisiske Howard Stringers dage i Sony er talte. Selv har han udtrykt vilje til at blive endnu et år. Spørgsmålet er dog, om der er kørt en realistisk efterfølger i stilling.

Næstkommanderende er japanske Kazuo Hira, men han har ikke formået at overbevise hverken investorer eller analytikere om, at han har et godt bud på fremtidens Sony, skriver nyhedsbureauet.

Sony vurderer, at dets fjernsynsdivision kommer til at generere et underskud på 2,2 milliarder dollar (11,8 mia. kr. ) i år.