It-kriminelle har fundet vej ind i den internationale storbank Santander.
Og med sig ud har de taget bunkevis af data – herunder 30 millioner menneskers bankoplysninger. Og nu vil de sælge dataene til højst bydende.
Det beskriver flere internationale medier blandt andet BBC og The Guardian.
Banken, som beskæftiger over 200.000 mennesker på verdensplan, har tidligere på måneden bekræftet, at oplysninger på alle nuværende og nogle tidligere ansatte, samt kunder i Chile, Spanien og Uruguay er blevet tilgået.
»Ingen transaktionsdata eller nogen legitimationsoplysninger, der ville tillade transaktioner at finde sted på konti, er indeholdt i databasen, herunder netbankoplysninger og adgangskoder,« lød det fra banken.
Samtidig undskyldte Santander for »den bekymring, dette forståeligt nok vil forårsage«.
Gruppen, der står bag angrebet går under kaldenavnet ShinyHunters. Og den hævder at kunne tage æren for at have stjålet:
30 millioner menneskers bankkontooplysninger
6 millioner kontonumre og saldoer
28 millioner kreditkortnumre
hr-information på personalet
Det har Santander dog ikke kommenteret.
På et hackerforum skriver gruppen, at hr-detaljerne kan købes tilbage for to millioner dollar, hvilket svarer til knap 14 millioner kroner.
Den løsesum skal betales, hvis ikke dataene skal ende i hænderne på kriminelle på det mørke web.
Gruppen skriver også – med en indiskutabel drillende tone – at »Santander er også meget velkommen, hvis de vil købe disse data.«
ShinyHunters hævder også at stå bag et massivt hackerangreb hos billetudbyderen Ticketmaster, som Ticketmaster netop har bekræftet er fundet sted.
Hackerne påtager sig ansvar for at have stjålet data, der omfatter navne, adresser, telefonnumre og delvise kreditkortoplysninger fra omring 560 millioner Ticketmaster-brugere over hele verden.
For det angreb kræver de en løsesum på 500.000 dollar, hvilket svarer til næsten 3,5 millioner kroner.
Der er ikke meget information tilgængelig om den mystiske hackergruppe.
Men ifølge CBC News blev hackergruppen berygtet tilbage i 2020-21, da de fandt vej frem til enorm mængde af kunderegistre hos mere end 60 virksomheder.