Mystikken breder sig om OW Bunkers olietab

Der er stor mystik om OW Bunkers enorme olietab. Tabet eksploderede nemlig, da prisfaldet på olie fladede ud.

OW Bunker på Børsen.Se Ritzau. ARKIVFOTO-OW Bunker, der sælger skibsbrændstof, forventes børsnoteret i marts-2014. Det nordjyske selskab, der tidligere var en del af Wrist Group med hovedkvarter i Nørresundby, er ejet af den svenske kapitalfond Altor. Her ses hovedsædet i Nørreundby. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2014) Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En stribe nedjusteringer i det skandaleramte OW Bunker vækker undren i investorkredse.

Det skriver Jyllands-Posten.

Selskabet har nemlig forklaret nedjusteringerne med olieprisfald. Men en gennemgang viser ifølge avisen, at det ikke kan være hele forklaringen.

OW Bunker offentliggjorde 7. oktober et såkaldt urealiseret tab på 22 millioner dollars og begrundede det med et prisfald på gasolie.

23. oktober steg tabet så til 24,5 millioner dollars, hvorefter det 5. november eksploderede til 150 millioner dollars.

Selskabet har henvist til gasprisudviklingen på den internationale handelsplatform ICE. Men selvom tal herfra viser, at prisen faldt, så kan faldet ifølge Jyllands-Posten slet ikke forklare, hvorfor OW Bunkers tab pludselig eksploderede.

Forløbet ser »pivmærkeligt« ud, mener investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen.

Han vurderer, at OW Bunker enten kan have underdrevet sine tab ved de første nedjusteringer, eller at selskabet kan have satset hele butikken og købt massivt op i spekulative finansielle papirer i håb om, at udviklingen ville vende.

»Det er et forløb, der bør undersøges, for det kan være med til at fortælle, hvem der bærer skylden,« siger han til Jyllands-Posten.

Finanstilsynet oplyser, at OW Bunker »kunne være et eksempel på en sag«, tilsynet vil se på.

Selskabets tidligere topchef Jim Pedersen afviser over for avisen, at tabet blev nedtonet i de første nedjusteringer, men ønsker ikke at kommentere sagen yderligere.