Myndighederne slipper grebet om dansk modevirksomhed

Modevirksomheden IC Group blev sidste år anmeldt til Konkurrencestyrelsen for diktat af priserne. Nu er sagen er droppet af konkurrencemyndighederne.

Foto: Nikolai Linares. Mads Ryder, topchef i IC Companys, kan nu glæde sig over, at der ifølge Konkurrencestyrelsen ikke var grundlag for en sag mod IC Group.
Læs mere
Fold sammen

I november 2014 blev IC Group meldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at køre med faste udsalgspriser og dermed overtræde konkurrencelovens forbud mod bindende videresalgspriser.

Anmeldelsen blev indgivet af en nu forhenværende franchisetager, Walsø Tøj ApS, som i en årrække drev fem Companys-butikker på Sjælland med salg af tøjmærker fra IC Group, blandt andet InWear, Part Two og Tiger of Sweden.

Baggrunden for anmeldelsen var ifølge direktør i Walsø Tøj ApS, Thomas Walsø Christensen, at IC Group ville diktere, hvornår butikkerne måtte køre med udsalgspriser.

»Vi måtte ikke sætte priserne ned i Companys-butikkerne uden for udsalgsperioderne eller uden for perioder med mid season sales. Hvis vi lavede rabat på alt i hele butikken og markedsførste det uden for disse perioder, så faldt hammeren,« sagde Thomas Walsø Christensen til Berlingske kort efter anmeldelsen.

Han nævnte blandt andet en annonce på Facebook for Companys-butikken i Ringsted med teksten »Psssst, HUSK vi stadig kører -30 % på alle varer i butikken«. Den annonce reagerede IC Group prompte på med følgende mail.

»Jeg troede, vi aftalte, at dette skulle stoppe? Lige slået op på Facebook...« skrev en medarbejder i IC Companys i en mail til Walsø Tøj med en kopi af Facebook-annoncen indsat i mailen.

Konkurrencestyrelsen har gransket den dokumentation, som Walsø Tøj ApS indsendte sammen med anmeldelsen, og konkurrencemyndighederne har også haft en dialog med IC Group om sagen. Men ifølge Konkurrencestyrelsen var der ikke grundlag for en sag mod IC Group.

»Sagen er lukket for længst, for der var ikke noget, der tydede på, at der var foregået noget som helst ulovligt,» siger Peter Langkjær, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Center for efterforskning og karteller.