Musikstjerner hygger i Second Life

Flere store bands har spillet live i Second Life. Nu vil britisk symfoni-orkester opføre første klassiske koncert i den virtuelle verden. Blot god underholdning, siger pladeselskab.

Musikstjerner hygger i Second Life - 1
U2 i Parken - det irske liveband spiller nu også i Second Life. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Carlsen
En kvabset Bono uden næsebor stavrer rundt på scenen, mens The Edges fingre aldrig rammer guitarstrengene, og Larry Mullen Jr. ligner en, der har fået syet trommestikkerne fast til sine pegefingre.

U2s koncert i Second Life er en lidt spøjs oplevelse, men de irske superstjerner er langt fra de eneste stjerner, der underholder den virtuelle verdens mange millioner indbyggere. Lily Allen, Fatboy Slim, Suzanne Vega og danske Carpark North er blevet til kantede avatarer, fællesbetegnelsen for figurerne i Second Life.

Og på to dage i slutningen af juni spillede 40 bands live på den virtuelle festival Second Fest - blandt andet Pet Shop Boys, The Knife, Groove Armada og New Young Pony Club.

Det skriver Urban.

Senest har The Royal Liverpool Philharmonic meddelt, at de 14. september fremfører verdens første live-symfonikoncert i Second Life. I en nøjagtig virtuel kopi af orkesterets koncertsal vil 100 heldige Second Life brugere kunne styre deres avatarer ind til tonerne af Ravel og Rachmaninov og bagefter hænge ud med chefdirigent Vasily Petrenko i baren.

»Det bliver selvfølgelig ikke præcis samme oplevelse som at sidde i den rigtige koncertsal, men det, der adskiller Second Life fra en webcast på vores hjemmeside, er den kollektive oplevelse. Folk vil se en forestilling sammen med en gruppe af mennesker, og de vil kunne diskutere den. Det handler om at skabe et fællesskab,« siger symfoniorkesterets leder, Millicent Jones, til The Guardian.

Hos pladeselskabet EMI's danske afdeling, der stod bag Carpark Norths virtuelle optræden, kalder digital manager Simon Schultz primært tendensen for sjov.

»Vi gjorde det for at prøve mediet af, og Carpark North fik meget omtale ud af det, fordi de var det første danske band.«

Men koncerterne ligner et rigtig dårligt computerspil. Kantede figurer, der danser grimt, er vel ikke den bedste reklame?

»Nej, det ser lidt fjollet ud, men man skal heller ikke tage Second Life for mere end det er, nemlig god underholdning og ikke ret meget mere - slet ikke virtual reality,« understreger Simon Schultz, der ikke lige foreløbig ser et kommercielt marked i Second Life.

»Second Life er et meget hypet og flygtigt medie. Lige nu har jeg svært ved at forestille mig, det bliver en stor prioritet i markedsføring af bands,« siger Simon Schultz.

Second Life har lige nu mere end 8.800.000 indbyggere og er hastigt på vej mod de ni millioner.

Kilde: Urban