Musiksalget stiger for første gang i 14 år

Musikindustriens indtægter stiger for første gang siden 1999 på grund af den betalte digitale udvikling med Spotify, iTunes og YouTube.

Musikindustrien har kæmpet med illegale downloads og piratgrupper siden salget af CD begyndte at falde gennem det sidste tiår. Nu er musiksalget steget igen, takket være digitale musiktjenester. Fold sammen
Læs mere
Foto: RAINER JENSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For første gang siden Britney Spears sang Baby One More Time, og Backstreet Boys var større end livet med deres Millennium album i 1999, begynder musikindustriens indtægter at stige igen.

I 2012 steg de digitale indtægter, som står for en tredjedel af salget for hele industrien, 9 procent til 5,6 milliarder dollar. Det opvejer de endnu faldende indtægter fra CDer og andre fysiske musikprodukter, som stadig er på vej ned med 5 procent i 2012 til 9,4 milliarder dollar, skriver ft.com onsdag.

Downloads fra iTunes, Spotify-abonnementer og reklameindtægter fra sider som YouTube og digital radio er med til at vende udviklingen i en industri, som har brugt det sidste årti på at kæmpe sig vej tilbage årtusindskiftets storhed.

Dengang var indtægterne på sit højeste på 27,8 milliarder dollar, næsten 70 procent højere end resultatet sidste år, skriver ft.com. Og de indtægter var primært skabt af CDer - popplader som Britney og konkurrerende boybands solgte stort af.

Nu er fremtiden for industrien i høj grad digital, og antallet af betalende brugere af de forskellige musikalske streamingtjenester er steget 44 procent gennem 2012 til omkring 20 millioner. Downloads står endnu for 70 procent af det digitale salg, men for første gang stod de betalte abonnementer for ti procent af de digitale indtægter nogensinde, skriver ft.com.

Det er forskelligt fra land til land, hvor store markederne er for digitale musiktjenester. I Indien, Norge, Sverige og USA er de digitale platforme den største kilde til pladeselskabernes pengestrøm, men i England fortsætter musiksalget med at krympe.

Spotify forventer at betale 500 millioner dollar til musikselskaberne i 2013, den største betaling siden tjenesten lagde de første numre ud i 2008, skriver ft.com.