Musikken sælger varen

Rytme. Den rigtige musik i reklamefilmen kan være forskellen på, om produktet huskes eller ej.

I 90'erne startede Lewis en trend, der betød, at musik i reklamefilm for alvor kom på landkortet. De mange reklamefilm for jeans skabte hits på stribe, og det kraftige fokus på musik blev hurtigt fulgt op af andre producenter, der red med på den musikalske bølge. Og ikke uden grund, for musik kan være et effektivt middel til at styrke en reklamefilm eller måske endda udgøre hele kernen i filmen. Et eksempel på det er Danske Banks aktuelle kampagne, hvor musik er drivkraften i form af blandingen af klassisk musik med rock eller hiphop.

- Musik kan bruges til at understrege stemninger, og i nogle tilfælde er musikken hele filmen som i kampagnen fra Danske Bank, hvor musikken kommer til udtryk både som lyd og billede, siger Nanna Rosenstock, der er postproducer hos produktionsselskabet Locomotion.

For selv om billeder er stærke, så kan det ofte være lyden, der gør, at man reelt husker kampagnen, som det eksempelvis var tilfældet med Peugeots kampagne, der fik meget opmærksomhed på grund af nummeret Annie's song med John Denver.

- Man husker musikken fra reklamefilmene, og det gør, at de sidder i bevidstheden i meget længere tid. Det kan være med til at løfte historien og et godt stykke musik kan gøre meget for en reklamefilm, fortæller Nanna Rosenstock.

Det svære valgMen vejen til det rigtige stykke musik til en reklamefilm kan være lang og er ikke altid lige højt prioriteret af kunden eller reklamebureauet. Og et dårligt eller for sent valg kan gøre en ellers potentielt god reklamefilm dårlig, fordi den ikke får den rigtige stemning, eller hvis valget bliver truffet så sent, at filmen ikke kan klippes rigtigt i forhold til musikken.

- Langt den største del af budgettet bliver brugt til øjnene frem for ørerne. Derfor er det mit budskab, at man skal sørge for at få gennembearbejdet det, så man får følelsen af, at der også er taget hånd om musikken, siger musikstylist Jesper Gadeberg, der har skaffet musik til en lang række danske reklamefilm.

Når valget af musik skal foretages er der reelt tre muligheder. Man kan satse på eksisterende musik, som man køber rettighederne til, få komponeret musik specielt til lejligheden, eller købe musik fra internationale kataloger, der kommer uden de dyre rettigheder.

Sidstnævnte bruges især til tv-reklamer i supermarkeder, mens brugen af eksisterende musik ofte er en kostbar løsning, der kræver et budget af en anseelig størrelse. Derfor vælger mange at få komponeret deres musik specielt til den pågældende reklamefilm, og dermed har man også friere hænder i forhold til klipning af filmen og stemningskabende effekter. Men selv om rettigheder til eksisterende musik er dyre, så kan det alligevel være en god løsning i sidste ende.

- Købt musik er klart den, der skaber mest opmærksomhed af de tre typer, og musik bruges jo ofte, så selv om det kan være dyrt at købe rettighederne til en sang, er det pengene værd, siger Jesper Gadeberg.

Men selv om man har fundet det rigtige nummer, der passer perfekt, kan det nemt blive afvist af kunden, der måske ikke kan lide den type musik. Men når det kommer til musik skal man sætte sig ud over personlige preferencer, mener Nanna Rosenstock.

- Det kommer nemt til at handle om smag og behag, men man skal ikke fokusere på sin egen smag. I stedet skal man kigge grundigt på sin målgruppe og den type musik, der har betydning for den, påpeger Nanna Rosenstock.