Musikfesten klinger ud

Salget af digital musik er stagneret i USA, men går fortsat lidt frem i Europa.

Alle MP3-afspillerne er efterhånden fyldt op, og folk køber ikke ny musik. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Festen er slut for det digitale musiksalg i USA, som ikke har ændret sig siden sidste år.

Nye tal fra analysefirmaet Nielsen viser, at der i første halvår i USA blev købt 630 millioner digitale musiknumre i første halvår af 2010. Det er præcis det samme som i 2009 og antyder, at MP3-markedet er nået et mætningspunkt.

Til sammenligning steg salget i 2009 med 13 procent og i 2008 med 28 procent, skriver finansavisen Financial Times.

Mætningspunktet er nået

Musikbranchen havde håbet, at det digitale musiksalg ville råde bod på det svigtende salg af fysiske CDer. Men salget stiger ikke nok, og mulighederne for at lytte til musik direkte (såkaldt »streaming«) gennem faste aftaler - i Danmark f.eks. TDC Play - har heller ikke givet nok. Samtidig fortsætter den ulovlige kopiering af musik uhæmmet.

Presset på privatøkonomien spiller sandsynligvis også ind.

»Vi er nået mætningspunktet. Musik er noget, der er rart at have, frem for at være en nødvendighed. Når først folk har fyldt deres iPod op med sange, begynder de ikke at købe store mængder mere,« mener Jean Littolff, administrerende direktør for Nielsen Music.

Flere musikselskaber har derfor hævet priserne for den digitale musik.

Lille stigning i Europa

I Europa steg det digitale musiksalg med syv procent i første halvår af 2010. Alene Tyskland tegner sig for en stigning på 19 procent, mens salget i Frankrig er vokset med 13 procent og i Storbritannien med syv procent.