Musikbranchen kæmper for at komme ud ad alle kanaler

Kampen om infrastrukturen i bilerne er i gang og seneste eksempel på, hvordan musikbranchen konstant skal være klar til at rykke ud på endnu nogle nye kanaler. Det kræver hurtig tilpasning, konstaterer en af dem, der skal få musikerne ud til lytterne.

Foto: Ethan Miller. Fords topchef, Mark Fields, viser på verdens største forbrugerelektronikmesse, hvordan Fords egen software i fremtiden skal styre Fords og Toyotas underholdningssystemer. Foto: Ethan Miller, Getty Images/AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

LAS VEGAS, USA: »Content is king - but distribution is God«. Indholdet er kongen - men distributionen er Gud. Derfor ser også musikbranchen med interesse på, at to af verdens største bilproducenter, Ford og Toyota, går sammen om deres egen software i bilerne og dermed ruller vinduet op for giganterne Apple og Google.

»Kampen om infrastrukturen i bilerne er godt i gang og dermed også måden, hvorpå musik og radio fremover skal finde vej til bilisten. Bilen er et af de steder, hvor vi hører mest radio og/eller musik, og det bliver de musikdistributører, der forstår at tilpasse sig de mange forskellige distributionsplatforme, der får størst held med at komme ud til slutbrugerne, uanset om de sidder i bilen, på cyklen eller i toget,« siger John R. Kristensen, direktør i Gramex, som varetager kunstnernes ophavsret og dermed skal sikre, at musikken kommer så bredt ud som overhovedet muligt.

Toyota er verdens største bilproducent, mens Ford er den næststørste i USA. De har aftalt at bruge Fords software i deres biler fremover, så det er gennem den, at man kobler sin telefon til bilens underholdningssystem. Meddelelsen kom på verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show (CES), i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA.

Der er snart musik i det hele

»Nu lancerer de største bilmærker deres egen software med henblik på at få kontrol over infrastrukturen i selve bilen og dermed informationerne til nilisten. Det sker som modsvar til den software, som blandt andre Apple og Google har udviklet, fordi bilfabrikanterne selv ønsker at styre adgangen til informationerne til bilisten. Spotify (verdens største musikstreamingtjeneste, red.) har som en af de første meddelt, at de er klar til at bruge Ford og Toyotas software for at komme ud til bilkøberne,« konstaterer John R. Kristensen.

Han ser udviklingen på bilområdet som første skridt i en generel, teknologisk tendens til, at flere og flere forbrugerprodukter får indbygget muligheder, som gør køleskabet, kaffemaskinen og støvsugeren intelligent og klar til at kunne modtage radio og musik fra nettet.

»Dermed kan man spille præcis den favoritmusik, som man ønsker, når man løfter kaffekanden eller er i gang med at støvsuge,« siger Gramex-direktøren.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).