Musikbagmænd vil pirateri til livs

En stor database skal gøre det let at finde ud af, hvilke musikere der skal have penge, når deres musik afspilles over nettet. Det giver tid til at jage kopipiraterne.

Musikpiraterne, som kopierer ulovligt, skal nu jages. Derfor skal det gøres lettere for lovlige tjenester at afregne, mener musikbranchen. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle oplysninger om, hvem der har skrevet eller udgivet et musiknummer, skal samles i en stor, international database i forsøget på at komme piratkopiering til livs.

Det er musikbranchen, der i samarbejde med rådgivningsvirksomheden Deloitte inden for to år ventes at have det store opslagsværk klart til brug. Store udgivere som EMI Music Publishing og store netbutikker som iTunes og Amazon er med i arbejdet.

Mere tid til at jage pirater

Databasen vil gøre det muligt for rettighedshaverne at få betaling, hver gang deres nummer spilles over nettet eller gennem mobiltjenester. Den globale repertoiredatabase, som samlingen kaldes, vil rumme oplysninger om, hvem der har arbejdet med at skabe nummeret, og hvem der har rettighederne til den.

»Et af problemerne for nye onlinetjenester er, at folk siger, at de ikke ved, hvem de skal betale til. Dette udrydder et af de grundlæggende problemer og betyder, at vi kan vende vor opmærksomhed mod de mennesker, der bruger musikken ulovligt,« siger vicedirektør i EMI i Storbritannien, Neil Gaffney, til BBC.

Den internationale musikbrancheforening, IFPI, anslog forleden, at 95 procent af al musik på nettet fortsat er piratkopier.

TDC Play ændrede alt

Nyskabende tjenester som f.eks. TDC Play er dog ved at ændre dette billede. TDC Play skabte verdenshistorie, da teleselskabet i 2008 begyndte at tilbyde alle sine kunder gratis adgang til musiktjenesten, så længe de forbliver kunder hos TDC.

På en enkelt uge sidst i 2010 blev der lyttet til 700.000 musiknumre, og i november 2010 hentede og lyttede TDCs og datterselskabet YouSees kunder sammenlagt til en kvart milliard musiknumre.