Museer mangler ledelse og kommunikation

Både ledelsen og kommunikationen skal blive langt bedre, hvis de danske museer skal overleve i det 21. århundrede.

Museer har problemer med deres image. Fold sammen
Læs mere
De danske museer er meget mere end støvede glasmontrer og tørre kustoder. Det hjælper bare ikke så meget, hvis danskerne aldrig finder ud af det. Museerne skal derfor blive langt bedre til at kommunikere med sig selv og omverdenen.

Det kræver en professionel ledelse og det er en mangelvare på museerne, fastslår forskerne bag projektet ” ”Det strategiske museum”

”Konkurrencen på oplevelsesmarkedet er blevet større, de offentlige bevillinger til museerne er skåret ned, og tilskud er blevet afhængige af besøgstal. Museerne kan derfor ikke længere gemme sig bag deres faglighed og udelukkende se kommunikation som udstilling og formidling. Hvis de vil overleve i det 21. århundrede, må de også tænke kommunikation som markedsføring, dialog med museumsgæsterne og intern kommunikation mellem ledelsen og de ansatte,” siger Finn Frandsen, professor på Handelshøjskolen, Århus Universitet i en pressemeddelelse.

Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation har netop tildelt 2,4 mio. kr. til gruppen af forskere fra Center for Virksomhedskommunikation på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet og Center for Museologi på Aarhus Universitet

Forskergruppen vil desuden kigge på hvilken indflydelse private virksomheder har på museerne gennem sponsorater.