Muligheder for dansk design i Kina?

Til ekspertpanelet: Hvor stort er potentialet for danske designprodukter i Kinas vækstprovinser?

Jeg har lavet en del research på emnet, og det er kun Georg Jensen af de store danske designvirksomheder, som har satset massivt på Kina. Prins Joachim har besøgt os et par gange de senere år i forbindelse med fairs, men det virker som om ambitionerne ikke strækker sig længere end den kosmopolitiske del af middelklassen i Shanghai og Beijing (og Hong Kong, men det er jo ikke Kina). Hvorfor satses der ikke bredere? Der er jo et massivt fremtidigt potentiale i vækstbyer som Shenzhen, Guangzhou, Chongqing, Shengdu, osv. Det piner mig at se Natuzzi løbe afsted med hele markedet her i Guangzhou og Shenzhen.


Venlig hilsen

Kasper Brandi Petersen



Svar fra Per Jester, professor i strategic management & marketing ved China Europe International Business School i Shanghai

Jeg mener, at potentialet for danske designprodukter og andre luksusvarer er utroligt gode i Kina, med BoConcept som et glimrende eksempel på at der er successer at hente. Problemet er selvfølgelig, at konkurrencen i foregangsbyer som Shanghai og Beijing er utrolig høj, og omkostningerne himmelråbende.

Men det er selvfølgelig de færreste, der kan give sig i kast med hele Kina, og du har derfor ret i, at de vestlige provinser byder på spændende muligheder. For eksempel har byen Chengdu, med en befolkning på cirka 12 millioner mennesker i Sichuan Provinsen, den bedst sælgende Bentley forhandler. Jeg nævner dette blot for at illustrere, at de vestlige provinser ikke blot byder på mindre konkurrence, men også på et købestærkt publikum.

For at få succes må danske designvirksomheder blot forstå, at markedsindgang ikke kan ske som en lille sideaktivitet, men kræver både ressourcer og personligt engagement. Jeg har desværre selv inden for de sidste måneder måttet observere flere kreative firmaer, som ankom til Kina i den tro, at man her ville stå med åbne arme og med håb om, at man kunne lede slaget fra en behagelig placering i København eller Århus. Hvis en virksomhed vil have succes i Kina, kræver det at man helhjertet går ind for sagen og finder de rette mennesker, som kan lede slagets gang, lokalt.



Med venlig hilsen

Per Jenster