Motorola vidste, krisen ville komme

Mobilgiganten Motorola har fået to nyrehug på under en uge. Dels er selskabet nu officielt nummer tre på verdensmarkedet efter koreanske Samsung. Dels har Motorola mistet sin topchef, Ed Zanders.

Den amerikanske mobilgigant Motorola har fået to nyrehug på under en uge. Dels er selskabet nu officielt nummer tre på verdensmarkedet efter koreanske Samsung har overhalet amerikanerne med mere end en procent af verdensmarkedet. Men Motorola har også mistet sin topchef, Ed Zanders, der ganske enkelt ikke kunne levere varen efter fire år på posten. Og Zanders var ellers manden, der hev Motorola op af hængedyndet efter en af de snart rutinemæssige strategiske nedture selskabet jævnligt ender i. Men Zanders exit, kombineret med faldet på verdensmarkedet, har en ekstra sløjfe. For Motorola blev i høj grad båret frem af en gigantsucces fra 2005, hvor Motorola smed den legendariske telefon Razr på gaden. Med et hug blev Motorola cool igen. Motorola viste ned i detaljer, at Razr bød på andet end succes. De vidste også, at de skulle følge op på sagen. Og i dag kan man blot konstatere, at det formåede Motorola ikke.



Læs her Berlingske Business interview med Motorola-manden bag Razr-telefonen, der forudsagde problemer med at følge op på succesen