Morgenmad pynter på svigtende salg hos McDonald's

Omsætningen falder for tiende kvartal i træk, men denne gang ikke så meget, som det var forventet.

Burgergiganten McDonald's satser i højere grad på at servere andet end burgere og pomfritter. Det har ifølge selskabet selv båret frugt i det seneste kvartalsregnskab. Free/Colourbox Fold sammen
Læs mere

New York. Verdens største fastfoodkæde, McDonald's, solgte mere i fjerde kvartal af 2016, end analytikerne havde forventet.

Det er især kædens satsning på morgenmad, der har lokket flere kunder i butikken, fremgår det af regnskabet ifølge Reuters.

Alligevel er det tiende kvartal i streg, at omsætningen falder for McDonald's på verdensplan.

I alt blev der langet blandt andet burgere, cola, kaffe og morgenmad over disken for 6,03 milliarder dollar, hvilket svarer til næsten 42 milliarder kroner.

Det var en smule mere end de 5,99 milliarder dollar, som analytikerne havde sigtet efter.

McDonald's erklærer sig tilfreds med regnskabet, som virksomheden mener, er udtryk for en succesfuld ny strategi, som blev lanceret i 2015.

- For McDonald's var 2016 et år med en meningsfuld forandring, hvor vi fokuserede mere på nøgleelementerne i vores nye plan, siger administrerende direktør Steve Easterbrook ifølge AFP.

Han nævner et større fokus på kundernes ønsker som en vigtig del af strategien.

Selv om omsætningen falder igen, er der forsat sorte tal på bundlinjen. Her blev overskuddet i fjerde kvartal på 1,19 milliarder dollar. Det svarer til 8,2 milliarder kroner.