Mor er den stærkeste i verden

En særlig gruppe af personer - OL-atleternes mødre - blev for første gang hyldet af industrigiganten Procter & Gamble ved vinter-OL i 2010. Siden blev reklame-universet markant udviklet op til sommer-OL i 2012 og igen ved vinter-OL i 2014. Og nu er Rio 2016-filmen i luften. ”Strong” hedder den. Se med her.

Foto:Industrigiganten Procter & Gamble hylder for fjerde gang siden 2010 mødrene bag de olympiske atleter i kampagne-universet "Thank You, Mom". Fold sammen
Læs mere

Om godt tre måneder går det løs ved OL i Rio, og som ved tidligere Olympiske Lege begynder der at dukke reklamer op fra brands, der enten er officielle sponsorer eller gerne vil associeres med den gigantiske sportsbegivenhed.

En af de helt store officielle globale sponsorer, kaldet Worldwide Olympic Partners, er industrigiganten Procter & Gamble: Virksomheden bag brands som Gillette, Pampers, Duracell og Ariel. Det skriver Markedsføring.dk.

Procter & Gamble introducerede for første gang tilbage i 2010 i forbindelse med vinter-OL i Vancouver i Canada taglinen ”Thank You, Mom”, som en reklamehyldest til en særlig grupper personer. Ikke atleterne selv, men deres mødre.

Men det var først 2’eren, ”Best Job”, der kom i forbindelse med OL i London i 2012, der for alvor fik opmærksomhed. Siden blev succesen gentaget ved vinter-OL i Sochi i 2014, og nu er Procter & Gamble, igen sammen med reklamebureauet Wieden + Kennedy i Portland klar med endnu en eksekvering op til OL i Rio til august.

Og denne gang hyldes mødre helt generelt for deres styrke.

At præstere under pres

Filmens titel er derfor meget passende ”Strong”, men hvor der i de tidligere film har været et direkte fokus på mødrenes rolle som støtter og opmuntrende hjælpere for deres atlet-børn, så hylder den nye film i første omgang i lige så høj grad mødrene for at være der for deres børn og teenagere gennem andre og ikke sports-relaterede situationer. Det skriver Markedsføring.dk.

Fx truende tornadoer, fly-turbulens og biluheld - og først senere i filmen kobles disse oplevelser eksplicit sammen med atleternes evne til at yde deres bedste under pres. Eller som det hedder til sidst i filmen: It takes someone strong to make someone strong.

”Strong” er offentliggjort onsdag den 27. april og har alene på YouTube i skrivende stund fået over 4,7 mio. views.

Filmen er instrueret af Jeff Nichols via produktionsselskabet Rattling Stick, og musikken er ”Experience” af den italienske komponist og pianist Ludovico Einaudi.

Du kan se Rio-filmen herunder - og se eller gense de tre foregående under den.

Strong - Rio 2016

Kids - Vancouver 2010

Best Job - London 2012

Pick Them Back Up - Sochi 2014