Moodys: Kinesernes nej er skidt for Mærsk

Det er dårligt nyt for Maersk Line, at de kinesiske myndigheder har besluttet at sige nej til den planlagte P3-alliance, mener Moodys. Ratingbureauet ændrer dog ikke sin rating på selskabets obligationer.

Foto: JERRY LAMPEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er negativt for Maersk Lines kreditsituation, at containerrederiet ikke fik lov til at forlove sig med to af verdens øvrige største rederier; Mediterranean Shipping Company og CMA CGM.

Det konkluderer Moodys i en analyse fredag, hvor ratingbureauet dog også fastholder sin rating på Mærsks og CMA CGMs obligationer.

»Mens det efter Moodys opfattelse er negativ for CMA CGM (B2 stabil) og AP Møller - Mærsks containerselskab, Maersk Line (Maersk, Baa1 stabil), er vores vurderinger og syn på begge selskaber upåvirkede af denne meddelelse (de kinesiske myndigheders nej til alliancen, red.),« skriver Moodys.

Moodys konstaterer, at alliancen ville have gjort det muligt for CMA CGM og Maersk Line at effektivisere deres flåde og sænke deres driftsomkostninger. Men Moodys havde endnu ikke taget højde for effekterne af alliancen i sine vurderinger.

»I betragtning af at gennemførelsen af netværket var betinget af godkendelse i flere lande, havde vi hidtil ikke indregnet dens virkninger i vores vurdering.«