Momondo polstret til ny udrulning

Den danskudviklede rejsesøgemaskine har lånt 100 millioner kroner. De skal bruges til at nå målet om en milliardomsætning.

Med en kæmpe kapitalindsprøjtning vil Momondo blandt andet investere i marketing, oplyser adm. direktør Pia Vemmelund. Arkivfoto: Christian Liliendahl
Læs mere
Fold sammen

Momondo har et klokkeklart mål – at nå en milliardomsætning. Nu ser det ud til, at den danskudviklede rejsesøgemaskine har fået de finansielle muskler, der betyder, at virksomheden for alvor kan begynde at arbejde på sagen. Det amerikanske pengeinstitut Silicon Valley Bank har nemlig sagt OK til at stille en kreditfacilitet på 100 millioner kroner til rådighed for Momondo Group, der er det udenlandske moderselskab bag det i dag internationale koncept.

Momondo er i dag til stede på 30 markeder, og virksomhedens direktør, Pia Vemmelund, mener, at man kan se aftalen med den amerikanske bank som en blåstempling af både Momondos koncept – og ikke mindst af dens ambitioner.

»Silicon Valley Bank er en af de helt store spillere inden for IT-sektoren, og vi er rigtigt glade for deres finansielle opbakning,« siger hun i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Vores vækst er selvfinansieret, men den ekstra kapital styrker forretningen. Derudover giver den endnu bedre muligheder for investering i marketing og i den talentmasse, der skal drive Momondos vækst frem mod en milliard kroner på toplinjen.«

Hvornår Momondo når målet, er uvist. Men der behøver ikke at gå lang tid med den raketagtige vækst, den har præsteret de seneste år. Både omsætning og medarbejderstab er omtrentligt fordoblet hvert af de seneste år. I dag har virksomheden over 100 medarbejdere, og direktør Pia Vemmelev har tidligere talt om, at 2016 kunne blive året, hvor omsætningsmålet blev nået.

Virksomheden blev oprindeligt etableret af Thorvald Stigsen i 2006. Konceptet skilte sig ud fra de daværende rejsesøgemaskiner ved at brede søgningen ud, så den netop også tjekkede, hvad de konkurrerende sites kunne tilbyde af flyrejser.

Konceptet vakte så stor opsigt, at det i 2011 blev opkøbt af den britiske konkurrent Cheap­flights Media, som herefter skiftede navn til Momondo Group. For lidt over et år siden skaffede Momondo Group så over en milliard kroner fra den amerikanske kapitalfond Great Hill Partners, hvilket har givet holdet bag kræfterne til den internationale udrulning, der har løbet indtil nu.

2015 har med virksomhedens egne ord været præget af »massive investeringer« i marketing og produktudvikling. Virksomhedens produkt er i dag bredere end tidligere. Nu kan man også prissammenligne andet end flyrejser. Hoteller og billeje er også en del af sitet.