Mols-Liniens aktionærer ædes fra hver side

Oprørsgruppen af småaktionærer har rundet fem procent tilslutning og lancerer nu en hjemmeside for at kapre flere aktionærer. Tilslutningen til kapitalfonden Polaris stiger samtidig, erfarer Berlingske.

Det er ikke alle aktionærer, der er tilfredse med det tilbud, som kapitalfonden Polaris er kommet med i forhold til prisen per aktie i Mols-Linien. Derfor prøver en gruppe nu at blokere for salget. Arkivfoto: Jens Thaysen
Læs mere
Fold sammen

Magtkampen om rederiet Mols-Linien spidser mere og mere til. I forrige uge indgav kapitalfonden Polaris et købstilbud på rederiet, og nøjagtig en uge senere meldte en gruppe aktionærer sig på banen med det klare budskab at sige »nej tak« til tilbuddet fra Polaris.

Denne gruppe af aktionærer har nu fået tilslutning fra aktionærer svarende til lige over fem procent af aktiekapitalen i selskabet, oplyser foreningen til Berlingske. Det er sket på under en uge, og talsmand for foreningen, Thomas Tang, der er partner i det lille investeringsselskab Medium Invest, er positiv i forhold til at nå den magiske grænse på ti procent af aktierne med tilslutning fra både små og store private investorer.

»De største, vi har, har omkring 30.000-40.000 aktier. Det er en ret stor portion. Men dem har vi ikke særlig mange af. Derfra går det hurtigt ned i størrelse, og så har vi rigtig mange, der måske sidder med 1.000 aktier,« siger Thomas Tang.

Foreningen, der kæmper mod Polaris’ tilbud, lancerer fredag en hjemmeside, der skal gøre opmærksom på foreningen og gøre det lettere for andre modstandere at gå med i oprørsgruppen.

Men samtidig med at småaktionærerne opjusterer, erfarer Berlingske fra en kilde tæt på den igangværende salgsproces, at flere større privataktionærer har givet tilsagn om at acceptere Polaris’ bud på 34 kroner pr. aktie.

Polaris har med sine indledende tilsagn om aktiekøb fra blandt andre Nykredit sikret sig muligheden for at erhverve lige over 76 procent af aktierne. Det er dog uklart, hvor meget Polaris er oppe på i skrivende stund.

Den magiske grænse, som begge parter ræser henimod, ligger på henholdsvis ti og 90 procent af aktiekapitalen. Hvis små-aktionærerne opnår kontrol med ti procent af aktierne, kan de blokere for en eventuel tvangsindløsning af deres aktier til Polaris. Hvis kapitalfonden omvendt når de 90 procent, kan de tvangsindløse småaktionærene.

Der er eksempler i dansk børshistorie på, at aktionærer med mere end ti procent af aktiekapitalen har stået fast mod et overtagelsestilbud. Mest prominent står en række kapitalfondes overtagelse af TDC, hvor ATP ikke ville sælge sine aktier og fortsatte i ejerkredsen omkring selskabet. Dermed kunne kapitalfondene ikke afnotere TDC.

Det største problem for småaktionærerne er frem for alt prisen på Mols-Linien på 34 kroner per aktie, som de anser som alt for lav. Polaris har tidligere på ugen over for Berlingske gjort det meget klart, at prisen på de 34 kroner står fast og ikke vil blive ændret.

»Vores klare melding er, at prisen på 34 kroner står fast. Vi har forhandlet den med alle de store aktionærer, og det er en pris, som vi synes er fair. Derfor er det prisen, og vi kommer ikke til at ændre den,« sagde ledende partner i Polaris, Jan Johan Kühl.

Thomas Tang er som sagt optimistisk angående foreningens chancer for at nå de ti procent af aktiekapitalen, men spørgsmålet rejser sig naturligt, om ti procent er nok, når det fordeler sig på mange småaktionærer, der måske har modsatrettede interesser. Særligt, hvis der skulle komme et højere bud på Mols-Linien.

»Vi er alle sammen enige om at sige nej til tilbuddet på 34 kroner. Det er det, der er vores mandat. Hvis der så kommer et højere bud, må vi tage stilling til det internt først, for vi kan ikke binde vores medlemmer. Vi bliver nødt til at arbejde demokratisk,« siger Thomas Tang.

Mols-Linien faldt tre procent i torsdagens handel på fondsbørsen til kurs 37,20.

Rettelse: I artiklen fremgik det tidligere, at TDC var blevet afnoteret i forbindelse med en kapitalfondsgruppes indtog i 2006. Dette er ikke korrekt. TDC blev på børsen. Berlingske beklager.