Molbohistorie udstiller statens fodslæberi

Det er et symptom på, at staten ikke tænker på IT, når det offentlige sender udprintede mails med lastbil, siger en ekspert i digital forvaltning.

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hver eftermiddag kører en lastbil de 137 kilometer fra Ringkøbing til Århus. Den kører fra et kontor hos Statsforvaltningen Midtjylland til et andet kontor hos samme statsforvaltning. Lastbilen kører med udprintede mails, der er journaliseret og lagt i en fysisk mappe i stedet for at blive videresendt digitalt som email.

Det er Version2, der har skrevet om den molboagtige historie. I P1 Morgen fortæller ekspert i digital forvaltning, professor Kim Normann Andersen fra Copenhagen Business School, at historien udstiller det offentliges mangler, når det kommer til IT.

”Det er jo ikke den mest smarte måde at bruge moderne kommunikationsmidler på,” siger Kim Normann Andersen.

Han har sammen med adjunkt Ravi Vatrapu sendt mails rundt til myndigheder for at undersøge, hvordan de håndterede spørgsmålene. Kommuner og regioner var langt de bedste til at svare. De svarede stort alle inden for to dage. Hver tredje forespørgsel til en statslig myndighed blev slet ikke besvaret.

”Staten halter noget bagefter, og til det skal vi lægge, at de svar, som de så gav, var mangelfulde. Så en tredjedel svarer ikke, og de andre var mangelfulde svar,” fortæller Kim Normann Andersen.

Han mener, at de statslige institutioner har problemer med IT, fordi de ofte kører omstruktureringer. Kommunerne er mere stabile, siger han. Problemet er så, at staten ikke tænker på IT, når de laver reformer, vurderer forskeren.

”Så opdager man hen ad vejen, at hov, vi skal måske også have mulighed for at sende mails til hinanden,” siger han.

Kontorchef hos Sundheds- og Indenrigsministeriet, Jens Kristian Poulsen, fortæller ifølge P1, at statsforvaltningerne er i gang med at indføre ESDH (elektronisk sags- og dokumenthåndtering), men Thomas Normann Andersen forholder sig skeptisk til planen, hvis der ikke er en konkret implementeringsplan. Den enkelte medarbejders holdning er vigtigst, siger han.

”Det her med at digitalisere organisationen, Det handler ikke om organisationen. Det handler om at sætte den enkelte medarbejder på dagsordenen og få nogle til at føle sig ansvarlige for at få det fulgt til dørs,” siger Kim Normann Andersen.

Direktør i Statsforvaltning Midtjylland, Torben Sørensen, har over for Version2 skudt skylden på, at de først hørte under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, men derefter "havnede under Velfærdsministeriet, der allerede selv havde indført ESDH, men arbejdede med et projekt om systemmodernisering i Statsforvaltningerne, herunder ESDH." Slutteligt havnede sagen i det ministerium, hvor den kom fra, men uden ESDH.