Mofibo-millionær efter salg: Vi kæmpede om de samme markeder

Med salget af e-bogssuccesen Mofibo til svenske Storytel træder IT-iværksætter Morten Strunge ind i Storytels ledelse og skal rykke ind i nye lande.

Foto: Asger Ladefoged. Det er kun få måneder siden, at Morten Strunge (til venstre) stiftede det nye teleselskab Plenti sammen med Fullrate-medstifter Peter Mægbæk (til højre). De seneste par uger er det dog Storytel i Sverige, som Morten Strunge har haft i røret inden dagens salg. Arkivfoto: Asger Ladefoged
Læs mere
Fold sammen

»Jeg får lov til at trykke speederen i bund.«

Morten Strunge, stifter af teleselskabet Onfone og senest Plenti, solgte fredag sin succesrige e-bogstjeneste Mofibo til svenske Storytel og træder nu ind i ledelsen af den børsnoterede svenske lydbogstjeneste, hvor han skal stå for den internationale satsning.

»Det giver sindssygt god mening at gå sammen i stedet for at kæmpe mod hinanden. Vi kæmper meget om de eksisterende markeder og kunne godt se, at vi også på mange af de nye markeder, som vi har i kikkerten, trådte hinanden over tæerne. Derfor har vi meget konkret de sidste par uger arbejdet i døgndrift og har gennemført handelen i dag,« siger Morten Strunge til Berlingske.

40.000 betalende kunder i Danmark

Mofibo har omkring 40.000 betalende kunder i Danmark. De betaler 99 kroner om måneden for ubegrænset adgang til alle e-bogshylder, hvor de kan læse så meget, som de orker. Oveni har Mofibo aftaler med teleselskaberne Plenti, Telmore, TDC og »3« i Sverige, som har e-bøgerne med i flere af abonnementerne.

»Jeg synes, at vi har gjort det sindssygt godt i Danmark. Vi er den største spiller, og de seneste seks-ni måneder har vi toptunet forretningen, som er vokset rigtigt flot. Vi var lige på grænsen til at skulle brage igennem i udlandet. Nu bliver det så i en Storytel-skal i stedet for en Mofibo-skal. Jeg bliver en del af ledelsen i Storytel med ansvar for Danmark og Holland og for at kikke på en række nye markeder,« forklarer Morten Strunge, som ser frem til at kunne udvikle sig selv og sin viden om internationalisering af en forretning.

Mofibo og Storytel fortsætter som selvstændige produkter, så overtagelsen får ingen betydning lige nu for kunderne - om end Mofibo lukker sin hollandske tjeneste, som endnu ikke havde arbejdet sig stor, og tilbyder kunderne at overgå til Storytel i stedet. Alle brugere vil dog med vished senere få tilbudt de dele af det samlede Storytels udbud, som de ikke allerede abonnerer på.

»Det bliver en supergod forretning«

»Udgangspunktet for Storytel er vækst. Alt, der tjenes, skal reinvesteres i vækst. Storytel er stadig en lille virksomhed, der drives med en masse energi og stort engagement af stifterne selv. Det er noget mere i øjenhøjde, og jeg får meget store ansvarsområder, for meget af værdien fremadrettet ligger i de nye markeder, som jeg får ansvaret for. Jeg tror, at det bliver en supergod forretning i forhold til min post,« siger Morten Strunge.

Mofibo er solgt for omkring 100 millioner danske kroner, og Morten Strunge overtager som del af det beløb »en god sjat aktier«. I alt modtog han for 16 millioner kroner aktier, men med en stor stigning i aktiekursen efter offentliggørelsen af købet fredag er det beløb allerede vokset til 20 millioner kroner.

IT-iværksætteren regner med at få en del rejseaktivitet fremover.

»Jeg skal forhåbentlig bruge en masse tid på de nye markeder - og håber i hvert tilfælde at bruge meget mere tid i Holland end i Stockholm,« siger han med henvisning til placeringen af Storytels hovedsæde.

Morten Strunge solgte Onfone til TDC i 2011 for 300 millioner kroner. Han fortsatte derefter en tid i TDC, som han forlod ved udgangen af 2013 uden at lægge skjul på, at det var svært som iværksætter at finde sig helt godt tilpas i en mastodont som TDC.

Mofibo har lidt over 30 ansatte, hvoraf de 70 procent med Morten Strunges ord er IT- og datafolk som tegn på, at det er forståelsen for folks brugervaner, som er afgørende for at kunne levere en populær tjeneste.