Mødre føder netbutikker

Veluddannede, nybagte mødre, der er vant til 60 timers arbejdsuger, bruger i stigende omfang barselsorloven til at starte egen butik på internettet,.

Det er nemlig blevet både let og økonomisk overkommeligt at starte en netbutik, ligesom friværdier og økonomisk tryghed har gjort, at kvinder med små børn tør tage udfordringen op, skriver Urban.

Sådan lyder meldingen fra direktør i virksomheden Spamfighter og tidligere Jubii-stifter Martin Thorborg, der også driver iværksætterforummet www.amino.dk.

Her har han den senere tid oplevet en klar tendens til, at kvinderne er blevet mere selvrealiserende - og at barselsperioden er et oplagt tidspunkt at prøve, om vingerne kan bære.

»Det er en klar, klar tendens, at kvinderne er begyndt at forfølge de ideer, de får, når børnene sover. Og fordi adgangen til at begynde en netbutik er så let, er det blevet noget, næsten alle kan komme i gang med på få uger uden at knække nakken. Og mange får faktisk succes med det,« siger Martin Thorborg.

Fredag kunne it-avisen Computerworld berette om et sandt boom af internetbutikker det seneste år. 2.244 nye skød op, så der i dag er cirka 7.700 danske netbutikker. Og direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel Morten Kamper vurderer, at 500-600 er startet af kvinder. En del af dem er hobbypræget og relateret til deres egen situation.

»Der bliver startet et hav af nye netbutikker, og mange handler ikke kun om økonomisk overlevelse men mere om at prøve det af,« siger Morten Kamper.

Tendensen genkendes i Dansk Iværksætterforening, hvor en stadigt større andel af foreningens medlemmer netop er mødre, der har brugt barselsperioden til at pleje trangen til at søsætte egen virksomhed på nettet.

Her fortæller direktør Susanne Kaufmann, at der er langt fra tidligeres tiders dot.com-hysteri og så til nutidens internet-iværksættere.

»Mange er veluddannede kvinder, der har styr på marketing og økonomi, men som ønsker sig en tilværelse, der er mere fleksibel og lettere at kombinere med børn. Og vores opfattelse er, at rigtig mange af deres projekter er bæredygtige, når børnene skal i institution,« siger hun.

Endnu er tendensen dog kun et par år gammel, og erfaringsgrundlaget er derfor ikke langt - og kun de allerførste e-butikker, startet af nybagte mødre, har nået at bevise deres bæredygtighed.

Kilde: Urban