Mød manden bag »Angry Birds«

»Angry Birds« er den største succes nogensinde på app-markedet, men står det til ophavsmanden Mikael Hed, er de vrede fugle kun det første skridt i skabelsen af en international underholdningsvirksomhed. Ligesom Mickey Mouse var det for Walt Disney.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mikael Hed er træt af at blive konfronteret med spørgsmålet: »Er du ikke bange for, at »Angry Birds« er et one hit wonder?« For i hans optik er de vrede fugle ikke alene et »four hit wonder« alene som spil på alverdens smartphones, men også et verdensomspændende brand med en bred produktportefølje i form af merchandise og supplerende underholdning.

- Jeg tror altid, at »Angry Birds« vil eksistere i en eller anden form. Se eksempelvis bare på »Mario Brothers«; så længe man laver gode spiloplevelser, kan brandet sagtens holde, siger Mikael Hed, CEO i det finske firma Rovio, der er afsender af spillet »Angry Birds«, som er downloadet mere end en milliard gange verden over og dermed er den største app-succes til dato.

- Det betyder også, at vi har en enorm kontaktflade til vores brugere, hvor vi kan nå dem med andre produkter, der ikke nødvendigvis har noget med spillet at gøre. Og på den måde håber jeg, at »Angry Birds« for os vil være, hvad Mickey Mouse var for Disney: Fundamentet, hvorpå vi bygger et meget bredere brand og en meget større underholdningsvirksomhed, fortæller Mikael Hed.

Kollegieværelset

Fra den vision er de vrede fugle fløjet ud af mobiltelefonerne og ind på beklædning, bestik, små animationsfilm og mange andre steder, hvor de fungerer som frontløbere på udvidelsen af Rovios forretningsmodel ud over App Store. Som et alternativ til den klassiske iværksætterhistorie, der enten tager sit udspring i en fugtig kælder eller i en kold garage, blev hjørnestenen til Rovio lagt på et kollegieværelse, hvor Mikael Heds fætter og en gruppe medstuderende udviklede spil til datidens mobiltelefoner.

- De vandt en konkurrence i 2003, og det gav dem blod på tanden. Men de havde ingen idé om, hvordan de skulle få spillene ud på markedet. Så i 2004 spurgte min fætter mig, om jeg ikke havde lyst til at være med til at tage ansvaret for den forretningsmæssige side af projektet, husker Mikael Hed.

På det tidspunkt kom det eneste kendskab, 28-årige Mikael Hed havde til spil, fra de mange timer ved skærmen med et joystick eller et tastatur i hånden.

- Så jeg sagde faktisk til min far, at det nok ikke var nogen god idé, at han investerede i virksomheden, for vi havde ikke selv styr på, hvad det var, vi lavede. Så put du hellere pengene i en virksomhed, hvor du forstår forretningen, fortæller Mikael Hed.

Det tog det oprindelige Rovio-team omkring otte måneder at få en forståelse for markedet og aktørerne og dermed også få en forretningsmodel på plads.

Familie- og distributionsproblemer

Og det var op ad bakke at tjene penge. For fællestrækkene mellem mobiltelefonernes styresystemer var begrænsede, og der fandtes ingen central distributionsplatform til mobilspil. Så Rovio måtte købe hver eneste eksisterende mobiltelefon på markedet, udvikle spillet direkte til den og herefter tage kontakt til teleoperatørerne i hvert enkelt land for at få en distributionsaftale.

- Efter at min far skød penge i virksomheden i begyndelsen af 2005, var vi omkring 25 mennesker. Og vi tjente en smule penge, men slet ikke nok til at dække omkostningerne. Min far havde taget en meget mere aktiv rolle i virksomheden, og det var hårdt, når vi blev uenige. For du opfører dig ikke på samme måde over for en kollega, som du gør over for din far, når I er uenige om, hvordan man skal rette op på virksomheden, fortæller Mikael Hed.

Til sidst blev uoverensstemmelserne så voldsomme, at Mikael Hed valgte at forlade Rovio. Det var i midten af 2005 – godt fire år før lanceringen af »Angry Birds«.

Fri for fars misbilligende blikke kastede Mikael Hed sig over en anden af sine store passioner – tegneserier. Han tegnede selv en smule, men primært arbejdede han sammen med professionelle grafikere og tegnere og udgav deres produkter.

- Det var en sjov tid, og jeg fik endda mulighed for at skrive min egen tegneserie. Men det var ikke særligt indbringende, så da jeg i 2007 fik mulighed for at styre et projekt, hvor vi byggede en kontorejendom om til lejligheder, slog jeg til, fortæller Mikael Hed.

Frem mod finanskrisens begyndelse havde den nu 30-årige iværksætter en lukrativ forretning med at opkøbe erhvervsejendomme, ombygge dem til luksusboliger og sælge boligerne med fortjeneste. Men så ramte markedet loftet i slutningen af 2008, og Mikael Hed trak sig ud og ventede på bedre tider. I mellemtiden blev han også gift og fik to børn.

I den periode, hvor Mikael Hed var væk fra Rovio, gik det støt ned ad bakke for de finske mobilspiludviklere. Virksomheden var gået fra 50 ansatte, da det gik bedst, til kun otte i begyndelsen af 2009. Og Mikael og far Hed havde nogle »temmeligt akavede« samtaler over middagsbordet, mens Rovio brændte penge af i en lind strøm, og Mikael Hed tjente pænt på sine egne forretninger.

- I starten af 2009 var min far så klar til at erkende, at han havde brug for min hjælp til at få virksomheden tilbage på benene. Så jeg vendte tilbage til virksomheden på den betingelse, at min far flyttede fra direktionsgangen op i bestyrelseslokalet, fortæller Mikael Hed.

Med rammerne på plads satte iværksætteren sig ind i et mødelokale sammen med fætteren for at finde en forretningsmodel, der kunne holde Rovio i live. Med den i hånden fik han kapital fra en offentlig iværksætterydelse og kunne nu fortsætte ad flere spor: Udviklingskompetencerne i Rovio lejede han ud på timebasis til andre virksomheder, mens overskuddet blev kanaliseret ind i udviklingen af det ene spil, der skulle flyve Rovio op i skyerne.

Den vrede fugl

- Det var en af vores udviklere, der i første omgang kom med den vrede fugl. Vi forelskede os med det samme i karakteren, selv om vi ikke rigtig brød os om konceptet i det spil, han havde tænkt,« husker Mikael Hed.

Men spillets »stjerne« var nu på plads, og det var et højtplaceret element på Rovios liste over faktorer, der gør et rigtig godt spil. Rundt om den vrede fugl ville de bygge et spil, der både var underholdende og intuitivt at bruge.

- Vi ville skyde fuglene af sted på en eller anden måde. Og så skulle de ødelægge ting; det har jo en bred appel, så lad os lave noget med det. Og så kom idéen til en slangebøsse. Det var et af det mange små højdepunkter i udviklingsprocessen, hvor vi vidste, at vi havde fat i noget af det rigtige, siger Mikael Hed.

Fuglenes modstander blev nogle små smilende, men ondsindede grise, der var ude efter fuglenes æg. Flere fugle med forskellige evner kom til undervejs, og efter ni måneder – seks måneder længere end planlagt – landede »Angry Birds« i slutningen af 2009 i App Store.

- Vi planlagde helt fra starten at satse på Apples App Store. For hvis du får et hit dér, kan det godt brede sig til andre platforme. Det går aldrig den anden vej, eller det gjorde det i hvert fald ikke dengang, fortæller Mikael Hed og fortsætter:

- På App Store kan du måske opnå mange hit, men du tjener ikke store penge. Så vi satsede på at bygge brandet op hos Apple og så få det ud på andre platforme, hvor pengene er bedre.

Verdensstjerne

I begyndelsen af 2012 blev »Angry Birds« downloadet omkring 700 gange om dagen. Et pænt tal, men langtfra højt nok til, at Rovios medarbejdere ikke stadig var nødt til at arbejde som konsulenter for andre firmaer også. Men så blev de vrede fugle lanceret på App Store i Storbritannien og blev anmeldt i et anerkendt spilmagasin.

- Med ét nåede vi pludselig 10.000 downloads om dagen – og vi kunne holde det niveau. Det var helt sindssygt. Vi var allerede gået i gang med at udvikle det næste spil, men droppede det og kastede alle vores ressourcer i »Angry Birds« i takt med, at vores medarbejdere fik afsluttet de eksterne arbejdsopgaver, fortæller Mikael Hed.

På kun godt to år er »Angry Birds« blev downloadet til forskellige smartphones over en milliard gange. Spillet er kommet i fire versioner – eller »seasons«, som Rovio selv kalder dem. Den seneste udgave er »Angry Birds Space«, der på kun to måneder er blevet downloadet cirka 50 millioner gange.

- Vi har længe overvejet at flytte flere ressourcer fra »Angry Birds« ind i andre spil. For i spilbranchen er det traditionelt sådan, at du enten laver en version to, som du forsøger at gøre markant bedre, eller også laver du noget helt andet. Men vi har valgt at gå vores helt egen vej og konstant arbejde på at gøre dette spil bedre, siger Mikael Hed.

Rovio er langt inde i arbejdet med at licensere Angry Birds-brandet til alt fra legetøjs- til beklædningsproducenter over tegneserier til animationsfilm. Målet er at gøre de verdensberømte vrede fugle udødelige – og herigennem skabe en medievirksomhed.

- Alle de største succeser er startet med en stjernekarakter. Om det så er Mario Brothers, Spiderman eller Mickey Mouse. Vores hedder Angry Birds, siger Mikael Hed.