Møbelklenodie vil sikre danske design-ikoner de næste 100 år

For at sikre, at den danske arv af arkitekttegnede kvalitetsmøbler også er tilgængelig om 100 år, har Carl Hansen & Søn måttet sætte ind på flere fronter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Designgeniet bag den eftertragtede fletryggede Faaborgstol, Kaare Klint, havde nok ikke tænkt tanken, da han for lidt over 100 år siden satte stregerne til det i dag verdenskendte møbel.

Men i dag handler det for producenten faktisk om at sikre, at samme stol også vil være tilgængelig om endnu 100 år.

Sådan lyder det fra Knud Erik Hansen, der er direktør for den familieejede fynske møbelproducent Carl Hansen & Søn. Virksomheden har de seneste år været på en heftig vækstrejse og kunne sidste år endda glæde sig over, at den var blevet kåret til regional vinder i vækstkonkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

Knud Erik Hansen har store ambitioner for virksomhedens fortsatte udvikling, men en række specielle forhold gør, at han, der er barnebarn af stifteren og har ledet virksomheden siden 2002, har måttet iværksætte en stribe tiltag. De skal sørge for, at virksomhedsklenodiet kan navigere i både nutidens og fremtidens marked, og det handler både om produktion, konkurrence og medarbejdere.

Knud Erik Hansen, adm. direktør for Carl Hansen & Søn A/S

»Noget af det, der kendetegnede guldalderarkitekterne, var, at de var brillante snedkere. De var håndværkere.«


Når det kommer til produktion, har den hæderkronede møbelproducent denne sommer koncentreret sig om at flytte fabrikshallen otte kilometer til nye og langt større faciliteter i det vestlige Fyn. Produktionsarealet er vokset fra 6.500 til 27.000 kvadratmeter, og de kvadratmeter er der hårdt brug for, forklarer direktøren.

»Den internationale efterspørgsel efter vores møbler stiger stadigvæk. Vi åbner hele tiden nye flagship-stores og bliver mere og mere etablerede. Vi har fået meget mere plads nu og kan derfor producere mange flere af de store produkter, som polstrede møbler og lignende, og det er der brug for,« siger han og tilføjer:

»Vi opfører os måske, som om vi er verdens største, men det er vi reelt ikke. Danske virksomheder er bare små i en stor verden, og vi er i kraftig konkurrence internationalt. Derfor har det været vigtigt at udvide.«

Med de nye, større produktionsarealer kan Carl Hansen & Søn i større omfang end nogensinde automatisere sin produktion. Robotter er i dag en stor del af maskinparken. Visse dele af produktionen er stadigvæk manuel og arbejdskraftkrævende. F.eks. kan det tage en medarbejder 20 timer at flette rygpartiet på den førnævnte Faaborg-stol.

I dag er alt det indledende arbejde dog automatiseret. Møblernes trækomponenter skæres til af en robot og kvalitetstjekkes derefter af en snedker. Alt op til samling af møbler er reelt automatiseret, fortæller Knud Erik Hansen. Det hele sker for at minimere udgifterne til de møbler, der ender med et prisskilt, der er i den mangecifrede ende.

Men hvorfor er produktionsprisen overhovedet vigtig for en producent, som har eneretten på at producere en lang række af de danske møbelklenodier? Årsagen skal findes i, at der reelt er masser af andre producenter, der gør sig i den danske designguldalder. De er bare kopiproducenter.

»Der bliver jo lavet mange gange flere kopier end originaler. Vi er kun én fabrik, der producerer dem originalt, men der er måske 100 fabrikker i Kina, der producerer kopier af vores møbler. Det irriterer os, at vi er så små i forhold til dem, der laver kopierne, men når det sker uden for EU, er det reelt meget svært for os at gøre noget ved det,« siger han.

Heldigvis oplever Knud Erik Hansen, at verdens forbrugere ændrer sig. De billige kopier er mere end ofte af så tvivlsom kvalitet, at forskellen til originalerne er åbenlys. Selv på markeder, der traditionelt ikke har været så fokuserede på originalmøbler som f.eks. Asien og USA, er der ved at ske et skred.

Carl Hansen & Søns salg i Kina stiger, og den administrerende direktør peger på, at en ny generation af middelklasse-kinesere faktisk er meget bevidste om, at de ikke vil investere deres hårdt optjente sparepenge i kopimøbler, der hurtigt går i stykker, og som reelt ikke har nogen efterfølgende værdi.

Udviklingen ændrer dog ikke ved, at kopiproblemet stadig er stort. Ikke bare inden for møbelproduktion. Tal fra EUs rettighedsorganisation, EUIPO, viser, at kopiprodukter er lig med et mærkbart tab for danske virksomheder. Samlet set går de årligt glip af et salg på 8,6 mia. kroner, hvilket koster godt 5.000 arbejdspladser.

Carl Hansen & Søn formår dog at vokse trods udfordringen fra kopiproducenter. Faktisk er væksten så høj, at virksomheden flere gange i de seneste regnskabsperioder har kunnet melde om rekordomsætning. I 2017 steg den 18 procent til knap en halv milliard kroner.

Så for Knud Erik Hansen og hans omtrent 300 ansatte er fokus i høj grad at fremtidssikre virksomheden. Det sker ikke alene ved at sætte robotter i sving. Det handler også om at uddanne den næste generation af medarbejdere, og her er den fynske møbelproducent ved at udvikle et nyt koncept, der skal sikre ikke bare medarbejdere men også den danske snedkertradition.

»Noget af det, der kendetegnede guldalderarkitekterne, var, at de var brillante snedkere. De var håndværkere. Den tradition bliver vi nødt til at vedligeholde, hvis vi skal kunne matche dem i dag. Den viden kan gå tabt på én generation. Vi har allerede lærlinge, men vi er også ved at udvikle et akademi, hvor der måske kan blive plads til 20-30 stykker,« siger Knud Erik Hansen og tilføjer:

»Vi arbejder stadig på konceptet, og vi skal også have myndighedernes godkendelse. Ideen er, at vi skal have en slags mesterlære tilbage. Vi skal uddanne nogle dygtige mennesker og dermed videreføre det håndværk, vores virksomheds succes grundlæggende er bygget på.«