Møbelindustriens overlevere vejrer morgenluft

De seneste fem år har været hårde for branchen, men de, der har overlevet, kan mærke positive vinde.

Den danske møbelbranche har haft det hårdt under de seneste års økonomiske krise. Nu er der udsigt til lysere tider for de virksomheder, der trods alt har overlevet. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter fem år med modgang er den danske møbelindustri så småt ved at være ude af krisen. Eller rettere sagt: De dele af industrien, der har overlevet, for krisen har kostet mange virksomheder livet. De, der er tilbage, har slanket sig og effektiviseret udvikling og produktion. De har vænnet sig til en »new normal«, hvor de gode tider i nullerne aldrig kommer tilbage.

»2012 var et vendepunkt for branchen,« siger administrerende direktør i Brancheforeningen Møbel+Interiør, Keld Korsager.

»Vi er i en form for post-krise, og de virksomheder, der er kommet ud på den anden side i nogenlunde god behold, kan mærke positive vinde. Ikke mindst på eksportmarkederne,« anfører Betina Simonsen, direktør for Udviklingscentret for Møbler og Træ, der bistår branchen med udviklingsopgaver.

De henviser bl.a. til, at møbeleksporten i 2012 voksede med otte procent til næsten 13 mia. kr. Det er godt for Danmark, for møbelbranchen er Danmarks sjette største eksporterhverv.

Flere møbler fremstilles i udlandet

Før finanskrisen købte både danskere og udlændinge designmøbler som aldrig før. Med det store sammenbrud i 2008 forsvandt mobiliteten på boligmarkedet, og salget af møbler fulgte med ned.

At krisen har tæret kraftigt på virksomhederne fremgår af Berlingskes regnskabsanalyse af møbelindustrien. Bruttofortjenesten, der afspejler omsætningen, er i de seneste tre regnskabsår reduceret med seks procent i de 40 virksomheder, som analysen omfatter. Og driftsresultaterne er reduceret med næsten 50 pct. Virksomhederne har tilpasset sig ved at reducere lagre, fyre folk og gøre så mange af deres omkostninger som muligt variable. Bl.a. derfor er det lykkedes 28 ud af analysens 40 virksomehder at præstere et overskud i de to seneste regnskabsår.

Når møbelvirksomhederne trods alt overlever, skyldes det bl.a., at en stadig større del af de danske møbler – uanset om det er kontormøbler, boligmøbler eller designermøbler – fremstilles i udlandet.

Men denne trafik går i et vist omfang ud over innovationsevnen og fødekæden i dansk møbelindustri. Danmark er kendt for at lave nogle af verdens bedste møbler, men det skyldes bl.a. et tæt samspil mellem udvikling og produktion.

Nye salgskanaler

»Det har store konsekvenser for innovationen, når den nye generation af medarbejdere aldrig har arbejdet med produktion. Så er det svært at stille krav og få den rette indsigt. Men det er også svært at komme med nye idéer til produktionsprocesserne, der kan give nye værdier til produkterne. Desuden er branchens underskov af håndværkere forsvundet. Det var en faggruppe, der var god til at udvikle og sætte deres præg på produkterne,« påpeger Betina Simonssen fra Udviklingscentret for Møbler og Træ.

Muligheden for at vælge nye salgskanaler over nettet er en detendenser, som skaber nye åbninger for den danske møbelindustri.

»Mange møbelproducenter er begyndt at markedsføre deres brands direkte til slutbrugeren via nettet. Overflødige mellemled skæres væk, og det bliver muligt at tilbyde møblerne direkte til forbrugerne til en billigere pris,« siger Keld Korsager.

Denne udvikling afspejles orgså i detailhandelen. En kæde som Bolia, der er en blanding af netbutik og showroom, har stor fremgang. Derimod kniber det for Ilva og Idémøbler, der nu er solgt til Lars Larsen, som i øvrigt også er hovedaktionær i Bolia-kæden.