Modeugens største messe melder alt udsolgt

Allerede inden jul og med mere end seks uger før, Copenhagen Fashion Week slår dørene op, melder CIFF alt udsolgt i Bella Center. Det er aldrig sket før, fortæller CIFF-direktør Kristian W. Andersen.

Great Greenland og Jesper Høvrings modeshow under Copenhagen Fashion Week i januar i år. Modeugens største arrangør, CIFF, melder allerede nu udsolgt til næste års messe i februar. Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere

Normalt bliver de sidste kontrakter skrevet under i ugen op til Copenhagen Fashion Week, men i år har CIFF – Copenhagen International Fashion Fair – fået alt på plads allerede inden jul og mere end seks uger før, modeugen løber af stablen den 3. februar.

»Det er aldrig nogensinde gået så stærkt med at få udsolgt. Vi har arbejdet benhårdt på at skabe relevans, og det er åbenbart lykkedes. Det er et godt tegn i den her kæmpestore industri,« siger direktør i CIFF Kristian W. Andersen.

CIFF står bag modeugens største messe, som holder til i Bella Center, og her har Kristian W. Andersen forsøgt at skabe et rum, der giver følelsen af et stort showroom i højere grad end en messe. Det er faldet i god jord hos modevirksomhederne. Samtidig er messedagene flyttet, så de ikke bevæger sig ind i weekenden, men i stedet holder sig på hverdage. Messen ligger nu onsdag til fredag, og samtidig er der en dag mindre i programmet. Selv om det har givet anledning til en del diskussion på modeugens indre linjer, mener Kristian W. Andersen, at de nye messedage har været en afgørende faktor for den stigende interesse fra modevirksomhederne.

»Hvis København skal fremstå som en international destination, hvor der skal komme mange mennesker, er det nødt til at ligge på nogle tidspunkter, hvor indkøberne er motiverede for at komme,« siger han og tilføjer, at tidspunktet for modeugens messedage er med til at afgøre, om København kommer på det fashionable verdenskort.

»Folk i branchen er kritiske, og indkøbere og den internationale modepresse har ikke så meget tid. De har måske maks. 36-48 timer,« siger Kristian W. Andersen.

De tidligere tilmeldinger giver brands og indkøbere mulighed for langt tidligere at planlægge deres besøg i København, hvilket er kernen i messerne under modeugen. Det er nemlig her, der bliver lagt frø til nyt samarbejde og forretning. Tekstilbranchen omsætter for 55 milliarder kroner.

»Hvis vi ikke sørger for, at alle de her mennesker, vi får ind i det samme hus, kommer i kontakt med hinanden, er det i princippet værdiløst,« siger Kristian W. Andersen.

Forklaringsproblemer

Copenhagen Fashion Week og CIFF kom for to år siden i forklaringsproblemer, da der blev sået tvivl om modeugens officielle besøgstal. Modeugen blev ifølge Berlingske snarere besøgt af 30.000 til 40.000 personer end af de over 60.000, som offentligheden indtil da havde fået at vide. Sagen kom på den politiske dagsorden, da modeugen får økonomisk støtte fra Københavns Kommune. Samtidig trak kronprinsesse Mary sig som protektor for modeugen.

Efter mistanke om oppustede besøgstal og en turbulent tid med uenigheder om messedage håber Kristian W. Andersen nu, at modeugen kan være et attraktivt mødested for branchens aktører. Det betyder noget for dansk mode, og det betyder ifølge direktøren noget for København.

»Der er kommet et meget positivt fælles fodslag omkring, at København rent faktisk har muligheden for at blive en relevant destination ude i den store verden,« siger Kristian W. Andersen. Ud over hovedmessen i Bella Center afholder CIFF også messerne Kids, Raven og StyleSetters.

Relevant og innovativt

Målet er ifølge Kristian W. Andersen ikke at blive den største modemesse i verden, men at blive den mest relevante og innovative destination inden for mode.

»Vi har ikke 200 års modehistorie, som franskmændene har, men vi kan noget andet – noget mere frisk – her i København, end de kan i Paris,« siger Kristian W. Andersen.

Eksporten af dansk mode tegner sig for omkring 60 procent af den samlede omsætning på cirka 50 milliarder kroner. I en analyse fra Dansk Mode og Textil fra 2014 fremgår det, at danske modevirksomheder så småt har bevæget sig fremad efter finanskrisen. Selv om branchen samlet har oplevet en mindre tilbagegang, har virksomhederne øget indtjeningen, og resultatet før skat steg med 24 procent i perioden 2011/2012.