Moderne tider i Dansk Supermarked

Dansk Supermarked er i gang med en større foryngelseskur. Forandringen mod en mere åben virksomhed sker i et kontrolleret tempo og er tro mod den store købmand Herman Sallings ånd.

Administrerende direktør Erling Jensen er gået i gang med at lukke moderne tider inden for i Dansk Supermarked – på linje med, hvad man i de senere år har kunnet iagttage i andre ellers tilknappede virksomheder som Velux, A.P. Møller – Mærsk og Bestseller.

Argumentet om, at det eneste interessante for omverdenen er varerne i butikken, står for fald. Også Dansk Supermarked har erkendt, at det i dag er nødvendigt at vise og aktivt kommunikere, hvad virksomheden står for. Ikke kun for at være flink, men fordi det i sidste ende er med til at sikre virksomhedens forretning og råderum. I forhold til lovgivere, folkeopinionen og fremtidens medarbejdere.

”Nogen steder har vi fået ry for at være denne her hårde virksomhed, fordi vi jo som detailhandlere er relativt kontante. Vi har været meget forbrugervendte, og jeg har nok meget syntes, at der ikke var behov for et ansigt på Dansk Supermarked – men det har jeg ikke ret i. Det prøver vi så ligesom at lære og blive bedre til,” siger Erling Jensen.

Et stykke ad vejen

Han mener, virksomheden er kommet ”et vist stykke hen ad vejen” de seneste to-tre år. F.eks. har chefen direkte opfordret sine tre kædedirektører til at markere sig mere, ligesom han selv er begyndt at stille op til interviews. Topledelsen har også netop fået en ny omgang medietræning af eksterne konsulenter – alt med det formål at åbne langsomt op.

Men ”Mission Åbenhed” langt fra er fuldført. Den er kun lige begyndt. Da Dansk Supermarked i sommer inviterede journalister til pressemøde om årsregnskabet, var det et meget konkret udtryk for nybruddet. Tidligere sendte man regnskabet af sted med posten fredag eftermiddag og kommenterede det i øvrigt ikke. I den nye version udlægger chefen selv teksten.

Men åbenheden især om tallene har sine grænser. Som den drevne købmand han er, understreger Erling Jensen, at Dansk Supermarked ”ikke vil svare på alt”. Man bliver heller aldrig en virksomhed med en mening om hvad-som-helst. ”Vi har også en forpligtelse til at beskytte os selv konkurrencemæssigt. Men der er en masse ting, vi kan åbne op for uden at skade os,” erkender

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin fredag