Moderådgivere: Derfor svigter kunderne Noa Noa

Modevirksomheden Noa Noa, der i øjeblikket kæmper for sin overlevelse, er stilmæssigt ikke kommet længere end til starten af 2000erne, men det er forbrugerne, forklarer moderådgivere.

Noa Noa var et meget populært tøjmærke engang og definere stilen i starten af 00'erne, men det er lige præcis det, der giver bagslag nu, siger eksperter. Her fra Københavns modeuge i august 2012. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske tøjmærke Noa Noa er klemt af en gæld på omkring 600 millioner til Nordea og et svigtende salg, og man har i løbet af de seneste dage kunne læse om, hvordan kapitalfonden Axcel, der ejer modevirksomheden, har ledt efter en løsning og nu tilsyneladende er villig til at give Noa Noa væk til en række investorer.

At Noa Noa overhovedet er endt i en overlevelseskamp, skyldes blandt andet, at modefirmaet var ekstremt populært engang. Alle modeinteresserede kendte Noa Noas stil, og derfor bøvler virksomheden med at ryste mindet om den stil af sig.

Den såkaldte boheme-stil, som Noa Noa er kendt for, var yderst populært i slutningen af 1990erne og starten af det nye årtusinde, og når man først er blevet kendt for én stil, kan det være svært at slå sig fast med en anden, forklarer Poul Erik Jakobsen, der er rådgiver i modebranchen.

»I årene op til krisen var Noa Noa på den grønne gren og definerede stilen. Det romantiske og feminine var moderne, og Noa Noa ramte plet på den stil. Men når noget i mode virkelig når til tops, så går det også ned igen, og når man bliver et så stærkt udtryk for én stil, så er det tæt på at være en umulig opgave at komme tilbage med et andet udtryk, når moden skifter,« siger han.

Han bakkes op af Henrik Spandet-Møller, der er tidligere direktør i flere modevirksomheder og nu lever af at rådgive mange af dem - blandt andet i brand-udvikling.

Han siger, at »det er en yderst svær situation, at skulle vende Noa Noa,« og peger på, at det ikke er den eneste virksomhed med boheme-tøj, der er løbet ind i problemer.

»Noa Noas produkt er ikke fulgt med tiden. De laver boheme-tøj, som Danmark var kendt på i slutningen af 1990erne og begyndelsen af 00erne med mærker som Stella Nova, Rützou, Munthe Plus Simonsen, Noa Noa og Jackpot, og ingen af dem er specielt succesfulde i dag, hvis de overhovedet eksisterer længere,« siger Henrik Spandet-Møller og fortsætter:

»Enten er der noget galt med lederne i alle virksomhederne, eller så må der være noget galt med produktet. Mit bud er, at det er produktet.«