Modekoncern sender millioner tilbage til aktionærer

Den danske modekoncern IC Group har fremgang i kerneforretningen og betaler udbytte på samlet 68 millioner kroner. Selskabet forventer et ekstraordinært udbytte næste år.

Foto: Søren Bidstrup. IC Groups topchef Mads Ryder præsenterede onsdag morgen årsregnskab for modekoncernen.
Læs mere
Fold sammen

Den danske modekoncern IC Group, som har Peak Performance, Tiger of Sweden og By Malene Birger under sig, sender 68 millioner kroner tilbage til aktionærerne, svarende til 4 kroner per aktie.

Der er mere i vente for modeselskabets aktionærer, for IC Group lægger op til et ekstraordinært udbytte i løbet af regnskabsåret 2015/2016 på 75 millioner kroner, hvis selskabet præsterer som forventet.

De seneste to regnskabsår har der været ekstraordinære udbytter på i alt 200 millioner kroner på grund af meget positive pengestrømme fra driften.

Dagens nyhed kommer i forbindelse med fremlæggelse af årsregnskab for 2014/2015, der viser fremgang i kerneforretningen og en samlet vækst i omsætningen på 2,9 procent (4,9 procent i lokal valuta). I kroner og ører lyder toplinjen på 2,63 milliarder kroner mod 2,56 millarder kroner året før.

Resultat af primær drift (EBIT) blev 207 millioner kroner, hvilket er i tråd med selskabets egne forventninger til året. EBIT var negativt påvirket af overskydende kapacitetsomkostninger på 26 millioner kroner relateret til frasalg af brands og ekstraordinære hensættelser på 12 millioner kroner.

Det er IC Groups første hele regnskabsår med en strammere portefølje af brands bestående af Tiger of Sweden, Peak Performance, By Malene Birger, Saint Tropez og Designers Remix.

I seneste regnskabsperiode solgte IC Group nemlig mærkerne InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury fra til DK Company. Selskabet er stadig interesseret i at komme af med Saint Tropez og Designers Remix, og de to brands har da også skuffet i det forgangne år. Omsætningen for de to brands lå på 400 millioner kroner, hvilket svarer til et fald på 5,8 procent (-5 procent i lokal valuta).

IC Groups administrerende direktør, Mads Ryder, lægger heller ikke skjul på, at hans fokus er på kerneforretningen og de såkaldte premium-brands.

»Vi har et klart og entydigt fokus på Premium segmentet, og vi har tre stærke Premium brands, som i år har leveret gode og tilfredsstillende resultater,« udtaler han i en meddelelse.

Tiger og Sweden er med en vækst på 6,9 procent det brand med størst fremgang. Omsætningen nåede i år 943 millioner kroner mod 883 millioner kroner året før. Selskabet forventer en fortsat positiv udvikling for kerneforretningen i næste regnskabsår.

»Nu har vi en struktur, som understøtter de vækstplaner, vi har for hver af de tre brands. De har alle et stærkt potentiale for fortsat international ekspansion. Det potentiale skal høstet, og vi skal udnytte alle de muligheder, vi ser forude. Vi skal og vil levere mere, end vi gør i dag – både hvad angår vækst og indtjening. Det er vi fast besluttet på,« lyder det i meddelelsen fra Mads Ryder.

Topchefen fik ved sin ansættelse i 2013 besked på at trimme modekoncernen, og det er altså den opgave, Mads Ryder er i gang med at eksekvere i IC Group.

Bundlinjen landede i regnskabsåret på 140 millioner kroner mod 165 millioner kroner i regnskabsåret 2013/14.

IC Group, der blandt andet står bag tøjkæder som Tiger of Sweden og By Malene Birger, må notere en lille tilbagegang i deres omsætning: