Modehus på skrump taber mere og mere

Den tidligere modesucces Noa Noa fortsætter den negative udvikling under nyt ejerskab. Modehuset er igen blevet mindre og tabene større.

Noa Noa på catwalken på Københavns modeuge 2012 i Lokomotivværkstedet Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Det er efterhånden mange år siden, at tøjet fra Noa Noa blev flået af hylderne.

Modehuset har været på konstant slankekur i en årrække, og nedturen har været særlig slem i 2015, efter at nye ejere i december 2014 tog over efter kapitalfonden, Axcel, som med Noa Noa har gjort et af sine dårligere indkøb.

Noa Noas omsætning faldt således sidste år med en fjerdedel til 310 mio. kr., og en årrække med underskud kulminerede med et underskud på 50 mio. kr. mod 40 mio. kr. året før.

Modehuset er således en skygge af sig selv i forhold til nullerne, hvor brandet var ekstremt populært. For 10 år siden omsatte Noa Noa for 600 mio. kr. og tjente over 150 mio. kr. Det lokkede Axcel til at købe størsteparten af  virksomhedens stiftere, brødrene Lars og Harald Holstein, som ved den lejlighed sammenlagt blev milliardærer.

Men moden ændrede sig. Det var svært at lægge stilen om, og kunderne havde svært ved at forbinde Noa Noa med noget andet end det noget outdatede romantiske og feminine look. Kapitalfonden måtte blot se til, at salget dalede og dalede og underskud på underskud blev sædvane.

I slutningen af 2014 fik Axcel nok og modehuset blev angiveligt foræret til en gruppe af nye investorer og nye og tidligere ledende medarbejdere - herunder stifteren Lars Holstein.

De nye ejere er gået i gang med at fokusere på færre markeder, ligesom der er sat gang i en oprydning i butiksnettet.

Ifølge årsregnskabet for 2015 har der været fokus på at lukke urentable forretninger, hvilket er gået ud over omsætningen. Ved udgangen af 2015 havde Noa Noa i alt 108 monobrand-forretninger, hvoraf halvdelen var egne og halvdelen franchise-butikker. I forhold til 2014 er der netto lukket 34 butikker.

Men den negative salgudvikling skyldes også at modehusets online-forretning har oplevet faldende salg, ligesom engrossalget er negativt påvirket af, at der nu fokuseres på færre markeder og et fald i antallet af multibrandkunder.