Modegigant vokser: Zalando med rekordregnskab

Zalando, den internetbaserede modegigant, der også har en dansk hjemmeside, fremviser rekordregnskab for første halvdel af 2016. Både økonomisk og på kundesiden er der fremgang.

Foto: Hannibal Hanschke.
Læs mere
Fold sammen

Europas største modebutik på nettet, Zalando, har i dag præsenteret halvårsregnskabet for de første seks måneder i 2016 – og for den danske milliardær Anders Holch Povlsen, der har en stor aktiepost i modegiganterne, er der god grund til at juble.

Regnskabet for tyske onlineimperie, der strækker sig fra Italien og Spanien i syd til Norge og Finland i nord, viser nemlig et rekordoverskud før skat. Driftsresultatet (EBIT) blev 93.6 millioner euro, cirka 696 millioner danske kroner. Det svarer til 5.5 procent af tøj-, sko- og tilbehørbutikkens samlede omsætning – den såkaldte EBIT-margin - og er bedre end internetbutikken på noget andet tidspunkt har præsteret.

Sammenlignet med første halvdel af 2015 viser Zalando vækst på de fleste parametre. Foruden driften og EBIT-margin er Zalando større målt på både omsætning, bruttoregnskab og i den primære drift end for samme periode sidste år.

Regnskabet viser desuden at Zalando har formået at tiltrække langt flere kunder til deres onlinebutikker. Næsten 960 millioner sidebesøg er blevet registeret, hvilket er en stigning på 19 procent sammenlignet med de første seks måneder af 2015.

Årsagen til rekordregnskabet skal dog også findes i det faktum, at der er sket en stigning i antallet af ordrer på 27.5 procent sammenlignet med samme periode i 2015. Omvendt er købene dog ofte lidt mindre. Hvor gennemsnitsordren i 2015 var på 67.7€ (503 danske kroner), har den i 2015 været to procent mindre (493 danske kroner).

Jyllands-Posten har tidligere vurderet den danske Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen aktiepost i Zalando til en værdi på 4.6 milliarder danske kroner. Siden da er aktiekursen dog steget, ligesom Zalando-aktien igen i dag tager et hop op ad efter det opløftende regnskab.