Modefirmaer kæmper med røde tal

De viser tidens nyeste trends frem på modeugen Copenhagen Fashion Weeks podier, men en stor del af modevirksomhederne bag de fashionable shows driver forretning med underskud.

Foto: Simon Skipper. Yde afholder show til Copenhagen Fashion Week og viser seneste nye modetøj. Men i regnskabsbøgerne ser det mindre flatterende ud.
Læs mere
Fold sammen

De har måske de smarteste klæder, men når de røde løbere rulles ud og modellerne går catwalk på podierne ved Copenhagen Fashion Week, er der i mange tilfælde røde tal i regnskabsbøgerne hos modevirksomhederne bag.

Berlingske Research har gennemgået de 25 virksomheder, som står bag modeshows ved den aktuelle modeuge, der køber af stablen i København i disse dage. Ud af 14 tilgængelige regnskaber havde 36 procent underskud i seneste regnskabsperiode. Modebrands som Yde, Bruuns Bazaar og Henrik Vibskov har alle røde tal på bundlinjen i deres regnskabsbøger.

Mens Yde i selskabets seneste regnskabsperiode havde et underskud på 3,5 millioner kroner, havde Bruuns Bazaar et underskud i samme størrelsesorden på 3,4 millioner kroner. Henrik Vibskov, som er kendt for sine kreative kreationer, havde et underskud på 415.000 kroner.

Af de modevirksomheder, der skal på podiet i København, er By Malene Birger det brand, som klarer sig bedst, når man ser på regnskaberne. Ved seneste regnskabsperiode fremviste By Malene Birger, som ejes af IC Group, et resultat på godt 14 millioner kroner.

Også Baum und Pferdgarten leverede i seneste regnskabsperiode overskud med et resultat på 5,8 millioner kroner. Genopståede Ganni kunne glæde sig over et resultat på den gode side af 3,5 millioner kroner.

De modebrands, som ikke umiddelbart havde tilgængelige regnskaber, var enten udenlandske virksomheder eller så små, at de ikke har pligt til at oplyse om regnskabstal.

TV: Alt på spil for modeuge-debutant