Modefirma skærer 20 procent af priserne

Det spanske modemærke Mango sætter priserne ned med en femtedel på forårs- og sommerkollektionen. Ren kampagne for at kapre kunder, vurderer ekspert.

Arkivoto fra 2008. På Strøget i København lå butikken med det spanske modemærke Mango. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Modefirmaet Mango, som herhjemme blot forhandles i Magasin, dumper priserne med en femtedel på globalt plan. Det sker i et forsøg på at tilpasse virksomheden den nye situation i verdensøkonomien, hedder det sig.

"Sådan som tingene ser ud nu, føler vi, at det var nødvendigt at at være opmærksomme på den situation, der præger vores kunder, siger en talskvinde fra Mango, skriver det norske nyhedssite e24.no.

Prisreduktionen gælder Mangos forårs- og sommerkollektion, og ifølge detailekspert Bruno Christensen handler det bare om én ting: At få kunderne ind i butikken og vænne dem til modefirmaets produkter.

Han mener derfor ikke, at den danske tøjbranche står over for en priskrig. For for det første er det ofte set, at modefirmaer forsøger at kapre kunder med prisnedsættelser. Og for det andet er Mango et alt for lille mærke til, at de store spillere behøver at tage sig af det. Anderledes havde det set ud, hvis spanske Inditex, der blandt andet favner modemærket Zara, eller svenske H&M havde valgt at sætte priserne ned.

Og en prisnedsættelse på 20 procent er ikke noget, der kommer til at gøre ondt på virksomheden, lyder Bruno Christensens vurdering. For avancen på tøjet er så højt, at der endnu vil være noget at give af.

"En prisreduktion på 20-25 procent vil ikke skade mærket, men hvis man sætter tøjet 50 procent ned, vil kunderne begynde at løfte øjenbrynene. Ved så drastiske prisnedsættelser begynder man at rejse tvivl om mærkets værdi. Det er den psykologiske grænse," siger han med henvisning til kundernes syn på modebrandet.

Ifølge detaileksperten er det også helt normalt, at forårs- og sommerkollektionen er nedsat, mens priserne ryger tilbage på normalt niveau til efteråret og vinterens rober. Både fordi kunderne er vant til kampagnepriser og fordi det er svært at sammenligne en efterårskollektion med tøjstykker fra foråret.

Men er prisreduktioner det rette værktøj i krisetid, hvor virksomhederne også har brug for at være godt polstret?

"For nogle er det, for andre ikke. Prisen er altid det mest effektive middel til at opnå en større omsætning på kort sigt – og det virker hver eneste gang. Man ønsker at se på, hvor mange nye kunder, man kan tilføre. Og så er spørgsmålet, om det antal står mål med indsatsen?", siger Bruno Christensen.

Herhjemme åbnede Mango deres første butik på Fisketorvet i 2007, og sidenhen åbnede også en anden på Strøget i København. De er begge lukket nu, og modemærket kan købes i Magasin.