Modedirektør hænger på skrantende mode-brands

Det var et skidt år for de to modebrands Saint Tropez og Designers Remix, som viser tilbagegang i IC Groups netop fremlagte årsregnskab. Dermed sidder topchefen med en lidt dårligere vare til salg.

Mads Ryder kom til IC Group for at rydde op og skære til, men han er ikke helt i mål. To brands er stadig til salg, og de har haft et skidt regnskabsår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

IC Groups topchef Mads Ryder har for længst sat til salg-skiltet på de to forretningsben Saint Tropez og Designers Remix, men ringe præstationer i regnskabsåret 2014/2015 giver ikke umiddelbart potentielle købere anledning til at slå til.

Mads Ryder erkender, at koncernens ikke-kerneforretning har haft et skidt år med tilbagegang på omsætningen med 5,8 procent, og han har endnu ikke formået at finde den rigtige køber til de to brands.

»Vi vil gerne sælge Saint Tropez, men vi vil også gerne have det, som Saint Tropez er værd. Vi venter på, at den mulighed byder sig,« siger Mads Ryder med en jysk dialekt, han ikke forsøger at lægge skjul på.

»Med den jyske mentalitet, vi har herude på Amager, vil vi gerne sælge Saint Tropez til den pris, vi synes, er rigtig. Den køber er velkommen til at melde sig, men hvis prisen ikke er rigtig, kan vi godt drive det her på trods af, vi har haft et år, som ikke var ok,« siger han.

Onsdag morgen præsenterede Mads Ryder IC Groups årsrapport, som viser fremgang i kerneforretningen bestående af de tre premium-brands Tiger of Sweden, Peak Performance og By Malene Birger.

De to brands Saint Tropez og Designers Remix ligger således uden for koncernens kerneforretning. Mens Saint Tropez opererer selvstændigt, er Designers Remix delvist ejet af IC Group. Ingen af de to brands er ifølge årsrapporten integreret på koncernens operationelle platform.

Det er da også premium-segmentet, som Mads Ryder siden sin tiltrædelse som administrerende direktør i 2013 har haft sit fokus rettet mod. Ved udgangen af regnskabsåret 2013/2014 solgte han mærkerne fra den såkaldte mid market-division til DK Company, hvilket har »skabt forudsætningen for et entydigt fokus på premium-segmentet«.

I årsrapporten fremgår det, at frasalget af mid market-divisionen har givet et nyt udgangspunkt for IC Group.

»Den koncern, der aflægger regnskabet for 2014/15, er derfor forskellig fra den koncern, som tog hul på regnskabsåret. Vi har nu skabt en enklere koncern med ét strategisk fokusområde – Premium-segmentet,« skriver koncernen.

Mens Saint Tropez og Designers Remix ikke bidrager med noget positivt til IC Groups samlede regnskab, er der fremgang i kerneforretningen med Tiger of Sweden som den største bidrager til væksten. Alle tre premium brands lever således umiddelbart op til Ryders forvetninger.

»Vi er tilfredse. Vi leverer det, vi har lovet, og det er vi tilfredse med,« siger Mads Ryder, som dog gerne ville have set en lidt større fremgang i By Malene Birger.

»Vi vokser fint i Norden, men vi skal længere med det brand. I mine stille aftenstunder kunne jeg godt have forventet mig lidt mere af By Malene Birger,« siger Mads Ryder.

IC Groups samlede omsætning landede på 2,6 millarder kroner for regnskabsåret, hvilket svarer til en vækst på 2,9 procent. Driftsresultatet var negativt påvirket af frasalg og landede på 207 millioner kroner.