Modebranchen skal være bedre klædt på

Stor brancheanalyse blandt mode- og livsstilsvirksomheder peger på fremtidens behov: Mere professionalisme og bedre innovation er topscorere.

Brancheskolen TEKO efterlyser større professionalisme i den danske modebranche. Arkivfoto: Lea Meilandt Mathiesen Fold sammen
Læs mere
Direktører og ledende medarbejdere fra 28 livsstilsvirksomheder er netop interviewet om aktuelle udfordringer og forventninger til fremtiden. Baggrunden er, at brancheskolen TEKO vil sikre sig at have fingeren på pulsen, når det gælder udvikling af fremtidige uddannelsesspecialer.

Ved at inddrage branchen aktivt kan flest mulige overvejelser indgå i udvikling af uddannelserne, så de studerende er optimalt klædt på, når de træder ind i branchen.

Konklusionerne på interviewene blev i dag præsenteret for 150 branchefolk på en stor konference på TEKO i Herning. Samtidig udkom ”TEKOanalysen 2007”.

TEKOanalysen peger på 5 aktuelle udfordringer for livsstilsbranchen:

Virksomhederne efterlyser en mere analytisk tilgang til problemløsning fra medarbejderne og har et markant fokus på specialisering. Samtidig ses en helt ny tendens inden for branchen, hvor de business- og designdrevne virksomheder nærmer sig hinanden.

Innovation er et nyt vilkår, som virksomhederne ved, at de er nødt til at mestre. Men de savner metodiske redskaber til at arbejde med innovation. Det er tydeligvis et felt, hvor man endnu famler sig frem. TEKOanalysen opfordrer samtidig virksomhederne til at arbejde mere intenst med innovation via faglige netværk for at skabe en livsstilspendant til Silicon Valley, hvor IT-branchen har udviklet sig via åbenhed på tværs af virksomheder.

Virksomhedernes tilgang til HR-området er bemærkelsesværdig mangfoldig. Nogle topprioriterer området, mens det er stort set ikke-eksisterende for andre. TEKOanalysen opfordrer til at arbejde med området, fordi den nye generation af unge stiller store krav til faglig og personlig udvikling, og fordi man via HR kan liste innovations-kompetencer ind ad bagdøren.

Butikken er det altafgørende fokusområde i disse år. Der er overalt et stærkt fokus på afsætning, image og branding, og virksomhederne gør det gang på gang klart, at alle led skal fokusere på slutkunden.

TEKOanalysen viser, at der findes to tilgange til bæredygtighed: Den idealistiske og den forretningsmæssige. De idealistiske har altid haft styr på bæredygtigheden. De skilter sjældent med holdningen. De forretningsmæssige øjne ser bæredygtighed som en trend på lige fod med andre trends. Så længe forbrugerne ønsker at købe ”aflad”, er disse virksomheder offensive på markedet med produkter, som passer ind, hedder det i TEKOanalysen 2007.