Mobilt bredbånd vil boome i 2008

Telenor forventer nu at mobilt bredbånd vil sprede sig som en steppebrand i 2008 - men koncernen erkender at de ikke ved hvordan folk vil bruge det.

Mobilt bredbånd bliver den hurtigst voksende teknologi inden for telesektoren. Det mener teleanalytiker John Strand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox
Efter flere års hidsig jagt på nye opkøbsmuligheder i hele Skandinavien, skruer Telenor, der i Danmark ejer Sonofon, CBB, Cybercity, Tele2 og Canal Digital, nu ned for opkøbsbølgen, og vil i stedet bruge kræfterne på at få danskerne til at kaste sig over mobilt bredbånd.

Sådan lød meldingen fra Morten Karlsen Sørby, der er administrerende direktør i Telenor Nordic på en særlig briefing, som selskabet afholdt onsdag om de fremtidige satsninger på det skandinaviske marked.

Mens svenskerne forlængst har fået mobilt bredbånd - eller det såkaldte Turbo 3G, har kunderne i Sononfon kun haft muligheden i ganske få dage, og Telenor vil nu satse hårdt på at få danskerne overbevist om, at mobilt bredbånd er en god idé. »I Sverige er det mobile bredbånd nærmest eksploderet, og vi regner med, at det også kommer til at ske i Danmark. Vi tror på, at 2008 bliver det mobile bredbånds år,« siger Morten Karlsen Sørby.

Telenor har i de forløbne år købt sig til en ganske dramatisk vækst i hele Skandinavien.

I Sverige overtog koncernen for et par år siden den store bredbåndsudbyder, Bredbåndsbolaget for godt seks milliarder svenske kroner. Her er konkurrencen på bredbånd imidlertid langt mere intensiv, mens svenskerne til gengæld har været sløve med at tage mobiltelefonen til sig.

Morten Karlsen Sørby fremhæver, at Danmark på samme måde har en ekstrem konkurrencesituation på mobilmarkedet - men selv om der stadig er enkelte mindre mobil- og bredbåndsselskaber, der ikke er ejet af en større teleudbyder, har Telenor ingen planer om at fortsætte med at købe sig til vækst.

»Tværtimod mener vi, at vi lige nu har en meget komfortabel position i Danmark, så vi mener ikke, at der er grund til at foretage yderligere opkøb. Ser man på de resterende selskaber i Danmark, er der jo tale om meget små aktører,« siger telenor-chefen.

Få men store selskaber

Det nordiske telemarked er præget af få, men store selskaber. Udover TDC og Telenor, er også Telia en mastodont - der ifølge Telenorchefen har gjort livet besværligt for Telenors fremfærd i Sverige, fordi Telia sidder tungt på infrastrukturen i dele telenettet. Det har selskabet dog ikke oplevet i Danmark, forklarer direktøren.

I Danmark har alle teleselskaber med eget net annonceret, at de nu har opgraderet deres net til HSDPA - den teknologi, der gør mobilt bredbånd muligt.

Både Telia, TDC, Sonofon og 3 skal derfor slås på et marked, hvor 3 er det selskab, der længst tid har været i gang. Sonofon har endnu ikke helt lagt sig fast på priserne - og Telenor-direktøren erkender, at de ikke helt har overblik over, hvordan teknologien vil blive anvendt af kunderne.

»Der er på en måde to skoler. Den ene mener, at mobilt brdbånd vil kannibalisere almindeligt bredbånd - mens andre mener, at kunderne bare vil supplere deres eksisterende bredbånd. Jeg hælder til det sidste,« siger han og afslører samtidig, at Telenor roder med planer om at bundle mobilt bredbånd sammen med Cybercitys øvrige bredbåndstilbud.

Hidsige opkøb

Telenor har gennem en periode været meget hidsige på opkøbsfronten. I Danmark røg Sonofon ind under vingerne i 2003, efterfulgt af CBB i 2004, Cybercity i 2005 og Tele2 i 2007 - opkøb, der har stået koncernen i et større milliardbeløb. Alene Cybercity stod i godt 1,4 milliarder kroner.

Men selv om mobilt bredbånd har det dominerende fokus hos Telenor, er også det generelle bredbåndsmarked inklusive ip-telefoni, samt mobiltelefoni områder, hvor der endnu er noget at hente - trods en rimelig høj mætning i de skandinaviske lande.

Morten Karlsen Sørby forventer desuden, at IP-telefoni, som udbydes af Cybercity, vil fortsætte med at vokse, selv om væksten i Norge allerede er fladet ud. »Folk tænker ikke længere i IP-telefoni kontra fastnettelefoni. Folk tænker snarere, om de vil have en telefon, der sidder fast i væggen, eller om de hellere vil have en mobiltelefon. Vores vurdering er, at der fortsat vil være vækst i IP-telefonien, fordi mange stadig gerne vil have en telefon derhjemme.«

Teknologi eksploderer

Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult er enig i satsningen på det mobile bredbånd.

»Mobilt bredbånd bliver den hurtigst voksende teknologi inden for telesektoren nogensinde, og det giver god mening at forvente, at det vil eksplodere. Det har vi ihvertfald set i de lande, der er længere fremme end Danmark - for eksempel Østrig, hvor mobilt bredbånd har taget en kæmpe bid af bredbåndsmarkedet,« siger John Strand, der dog påpeger en væsentlig udfordring for Telenor i Danmark - nemlig udbygningen af telenettet, så der er Turbo 3G alle vegne i Danmark.

»Hvis de vil holde på de mobilselskaber, der lejer sig ind på Sonofons net, skal de hurtigt investere meget i nettet. Ellers risikerer de, at de selskaber, der ønsker at tilbyde deres kunder mobilt bredbånd via Sonofons net, ender med at tegne kontrakt med 3.«

Udover det mobile bredbånd, eksperimenterer Telenor-koncernen i resten af Skandinavien med forskelligt indhold til mobilerne. I Sverige sælges blandt andet en telefon, der via en knap hurtigt kobler sig på avisen Dagens Nyheters web-tjeneste, mens Telenor i Norge driver en musikbutik, der skal konkurrere med Apples iTunes Music Store.